بهره برداری مراکز تجاری در بحران اقتصادی کرونا

بهره برداری ، مجموعه فعالیت های آماده سازی ، طرح ریزی ، اجرا و عملیات ، مارکتینگ ، تغییر و تحول و در حال کار بودن یک مجموعه را شامل می شود. مدیریت بهره برداری هماهنگی کلیه امور تجاری ، حقوقی ، مهندسی و علوم رفتاری است. ارائه خدمات بهره برداری متناسب ، زیربنای ایجاد ارزش افزوده برای هر مجموعه ای می باشد. با بروز موقعیت های دشوار ، اهمیت مدیریت بهره برداری یک مجموعه افزایش می یابد. بروز بحران اقتصادی کرونا و به تناوب آن رکود اقتصادی پسا کرونا ، این اهمیت را چند برابر نموده است.

با بروز بحران اقتصادی کرونا ، جهان از منظر اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، علمی ، تکنولوژی و سبک زندگی در حال تغییر است. بهره برداری مجموعه ها هم متعاقب آن ناگزیر به تغییر و بروز رسانی است.

توصیه می شود جهت آمادگی بحران های پیش رو ، مشاوران و مدیران بهره برداری مقاله جامع تغییر جهان با بحران ویروس کرونا و مقاله جامع مدیریت بحران کسب و کار با شیوع ویروس کرونا را مطالعه نمایند.

کارگاه تغییرات کسب و کار با بحران ویروس کرونا

وظیفه مشاور و مدیر بهره برداری در بحران اقتصادی کرونا

یک مشاور یا مدیر بهره برداری برای ارائه خدمات درخور و حرفه ای می بایست دانشی گسترده در حوزه های مهندسی ، مدیریت ، منابع انسانی ، حقوق ، بازاریابی و فروش ، برندسازی و … داشته باشد. یکی از دلایل توصیه متخصصین به واگذاری خدمات بهره برداری به مجموعه ها همین ازدیاد اطلاعات مورد نیاز است. جهت آشنایی با شرح وظایف تیم بهره برداری یک مجموعه تجاری می توانید از صفحه خدمات مدیریت بهره برداری بازدید فرمایید.

وظیفه مشاور و مدیر بهره برداری یک مرکز خرید ، مجتمع تجاری ، پاساژ ، مجموعه اقامتی و پذیرایی ، مجموعه فرهنگی و هنری ، سالن سینما ، مرکز تفریحی و سرگرمی در بحران اقتصادی کرونا و پسا کرونا چیست؟

مدیر بهره برداری

۱- مشخص کنید چه کسی پاسخگوی عدم گسترش بیماری و بحران اقتصادی ناشی از آن در مجموعه شماست.

با شیوع ویروس کرونا مدیریت بحران اصولی می تواند یک کسب و کار را از ورطه سقوط و نیستی نجات دهد. در زمان انتشار ویروس کرونا اطلاعات خیلی سریع تغییر می کند. بسیار مهم است که بروز باشیم.

حداقل می بایست یک نفر ضمن تبادل اطلاعات لازم با منابع انسانی و مدیران مجموعه ، در این خصوص پاسخگو باشد. پیشنهاد می شود مدیران بهره برداری مقاله جامع مدیریت بحران کسب و کار با شیوع ویروس کرونا را مطالعه فرمایید.

۲- پروتکل های بهداشتی مخصوص خود تنظیم کنید.

علاوه بر پروتکل های اعلامی سازمان بهداشت جهانی و پروتکل های وزارت بهداشت ویژه اصناف ، پروتکل های بهداشتی متناسب با نیاز و کلاس مجموعه خود را تنظیم نمایید.

قطعاً تمهیدات لازم برای یک رستوران یا مرکز خرید لوکس با یک اغذیه فروشی یا پاساژ تخصصی در بازار تهران ، متفاوت است.

از وجود یک محیط کار ایمن اطمینان حاصل کنید. قوانینی که انتشار بیماری را محدود و نیروی انسانی و بازدید کنندگان و مراجعین را حفظ می کنند ، تنظیم نمایید.

۳- پروتکل های ارتباطی تنظیم کنید.

مجموعه شما چگونه اخبار و اطلاعات را با پرسنل ، مراجعین و مشتریان به اشتراک می گذارد؟

این پروتکل ها شامل تهیه پوسترهای اطلاع رسانی ، برگزاری ویدئو کنفرانس های آموزشی ، ارسال پیغام و ایمیل های اضطراری و اطلاع رسانی و … می باشند.

به این منظور اطلاعات پرسنل دایمی ، موقت ، پیمانکاران و … را بروز کنید.

همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی جهت تبادل اطلاعات جدید و آموزش به صورت سنتی یا آنلاین در این شرایط بسیار می تواند راهگشا باشد.

۴- برای تغییر تجارت و کسب و کار خود آماده شوید.

آیا برای دوران پسا کرونا آماده اید؟ آیا برای انقلاب صنعتی چهارم و دیجیتالی شدن آماده اید؟ آیا از ترند های مارکتینگ متناسب با بحران اقتصادی ویروس کرونا اطلاع دارید؟

نیروهایی که امکان دورکاری دارند را به این منظور آماده کرده و آموزش دهید. زیرساخت لازم را مهیا نمایید.

بررسی کنید اگر ۲۰ % نیروها به دلیل بیماری نتوانستند سرکار خود حاضر شوند (غیبت یا عدم حضور پرسنل) ، آیا عملیات اجرایی شما می تواند بدون افت کیفیت به فعالیت خود ادامه دهد؟

بهره برداری مرکز خرید ، مجتمع تجاری و پاساژ در بحران اقتصادی کرونا

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته در آوریل ۲۰۲۰ از یک گروه ۲۰۰۰ نفری از مشتریان مال های امریکا ، ۵۸% افراد اعلام نموده اند تا وقتی که خطر و بحران ویروس کرونا وجود دارد ، از مجتمع های تجاری و تفریحی دوری خواهند نمود.

همچنین اعلام کرده اند در این زمان ترجیحاً نیاز های ضروری خود را از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های مستقل محلی تامین خواهند کرد.

این نظر سنجی در شرایطی انجام پذیرفته که هنوز کل امریکا قرنطینه نشده و در برخی ایالت ها این گونه مراکز کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند.

بهره برداری مرکز خرید ، مجتمع تجاری و پاساژ

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد حرفه ای های بهره برداری برای ترکیب فضاهای یک مجتمع تجاری – سرگرمی ، ۵۵% فضاهای سرگرمی و ۴۵% فضاهای مختص صنعت خرده فروشی (Retail) بود. اما با شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن بحران اقتصادی ویروس کرونا ، این اعداد به سمت مراکز تفریحی و سرگرمی سنگین تر شده است.

جناب آقای قرمزیان مدیریت شرکت توسعه دهنده املاک Triple Five Group و مالک Mall Of America اعلام نموده اند که در مرکز خرید و سرگرمی جدید خود یعنی ((Shopping and Entertainment Complex American Dream که قرار بود درسال ۲۰۲۰ افتتاح شود ، علاوه بر ایجاد وقفه در راه اندازی مجموعه ترکیب فضاهای مرکز سرگرمی و خرید امریکن دریم را به ۷۰% سرگرمی و ۳۰% خرده فروشی در دوران پسا کرونا تغییر داده است.

این موضوع نشان دهنده این است که با شروع بحران اقتصادی و رکود متعاقب آن که موجب فقیر تر شدن جامعه شده و همچنین افزایش فروش های اینترنتی ، تمایل عموم به مراکز خرید و فروشگاه ها کم شده و ترجیح آنها برای حضور در این مجموعه ها تفریح و سرگرمی خواهد بود.

در نهایت ما با بحران اقتصادی ویروس کرونا ، امسال و در سال های پیش رو شروع بکار مرکز خرید جدید کمتری در جهان و ایران خواهیم دید و به دلیل رکود اقتصادی متعاقب آن تا پایان سال و در سال جدید منتظر ظهور زامبی مال ها خواهیم بود. مراکز خریدی که در بهره برداری شرایط بحران نتوانسته اند خوب عمل نمایند. اگر فردای بهتری از راه نرسد پیش بینی می شود در امریکا ¼ مال ها تعطیل شوند.

در پسا کرونا جهت ارائه خدمات مشاوره بهره برداری در کنار شما هستیم

توسعه مهندسی نیکان خدمات حرفه ای مشاوره و مدیریت راه اندازی و بهره برداری مراکز خرید و سرگرمی ، مجتمع های تجاری و مجموعه های فرهنگی و هنری ارائه می دهد.

خدمات مشاوره و مدیریت بهره برداری

پر واضح است که در بحران اقتصادی ویروس کرونا کیفیت تصمیم گیری و عملکرد مشاوران و مدیران بهره برداری مجموعه های تجاری و سرگرمی ، مراکز اقامتی و پذیرایی و اماکن ورزشی ، در بقا و رشد آن مجموعه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

بهره برداری یک مجموعه در بحران اقتصادی ویروس کرونا نیازمند خلاقیت و توجه به نیاز های روز مخاطب است. در مرحله اول به عنوان یک ارائه دهنده خدمات می بایست مطمئن باشیم و تضمین نماییم که تمامی مکان های پر تردد را با برنامه نظافتی متناسب و با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مناسب ، نگهداری می کنیم.

از الزامات این روزهای بهره برداری تامین سلامت نیروی انسانی شاغل و پیمانکاران ، کاربران مجموعه و کلیه مراجعین و مشتریان است که در مقاله آماده سازی کسب و کار در بحران ویروس کرونا بطور کامل به آن پرداخته ایم.

در مرحله بعدی تیم بهره برداری یک مجموعه می تواند با همکاری برندهای حاضر در مجموعه جهت افزایش قدرت خرید و رفاه حال مشتریان با راه اندازی یا با استفاده از پلتفرم های دیگر شرکت ها ، خدمات فروش اعتباری و اقساطی ارائه دهد.

قرارداد مراکز خرید با مالکین و مستاجرین

طبیعی است در بحران اقتصادی ویروس کرونا تعدادی از خرده فروشان ، برندها ، رستوران ها ، مراکز تفریحی و …مجتمع تجاری را ترک می کنند. مراکز خرید فعال نیز برای سرپا ماندن در دوران پسا کرونا می بایست هرچه سریعتر به فکر جایگزین برندهای ضعیف و مراکز تعطیل شده باشند.

اما مهم تر از این موضوع کمک به ماندن برند ها ، خرده فروشی ها ، کافه ها و رستوران ها و مراکز تفریحی و سرگرمی موجود با درایت مدیریت بهره برداری است.

قطعاً در ماه های اولیه انتشار ویروس کرونا و با تعطیلی کامل کسب و کارها هیچ چیز جای حمایت ها و پشتیبانی های مناسب مالی مانند بخشش اجاره بهاء یا بخشش شارژ واحد را نمی گیرد.

برندها سرمایه های یک مجتمع تجاری هستند. حفظ آن ها حفظ ماهیت یک مرکز خرید و سرگرمی است. جهت حمایت بیشتر می توان در ماه های پیش رو قرارداد ها را به سمتی برد تا صرفاً هزینه ها پوشش داده شوند یا درصدی از فروش صندوق را دریافت کرد. همگی ما بر یک کشتی سواریم. پشتیبانی از یکدیگر می تواند همه را به سلامت از دریای پر تلاطم بحران ویروس کرونا عبور دهد.

در دوران پسا کرونا بازنگری در قرارداد مراکز تجاری با خرده فروشی ها ، برندها و کسب و کارها الزامی به نظر می رسد. اضافه کردن بند فورس ماژور مانند قرارداد های دیگر حقوقی رایج از جمله تغییرات لازم است. در کل فرمول همکاری برندها و مراکز خرید می تواند دستخوش تغییر شود. در آینده نزدیک این موضوع مشخص خواهد شد.

قرارداد مراکز خرید و مجتمع های تجاری با مالکین و مستاجرین

بهره برداری مرکز اقامتی و پذیرایی در بحران اقتصادی کرونا

کافه و کافی شاپ ، رستوران ، فست فود ، آشپزخانه و کترینگ ، بوفه ، آبمیئه و بستنی ، اغذیه فروشی ، تالار پذیرایی ، هتل ، هاستل ، اقامتگاه بوم گردی و … از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی می باشند که در بحران اقتصادی کرونا و رکود پسا کرونا نیازمند اقدامات بهره برداری ویژه جهت حفظ کسب و کار می باشند.

پروژه طرحی هتل ، تالار پذیرایی و رستوران

مدیریت بهره برداری کافه ، رستوران و مجموعه های پذیرایی یا F&B)  Food and Beverage)

در شرایط شیوع ویروس کرونا ، همچنین در دوران پسا کرونا می بایست نیاز مشتری بطور کامل شناخته شود. مشتری می خواهد بداند کی؟ کجا؟ و چطور؟ می تواند غذایش را دریافت کند.

مشتری یک شب در سال گذشته از رستوران توقع داشت یک تجربه متفاوت آشپزی در یک دکور خاص به او داده شود. با بروز بحران اقتصادی کرونا مشتری در شب دیگر می خواهد تنها شکم خانواده اش را سیر کند.

در بهره برداری مجموعه های غذایی پیشنهادات ویژه و ارائه خدمات مکمل موجبات فروش بیشتر در دوران پسا کرونا را فراهم خواهد نمود. با توجه به بیرون بر بودن اغلب سفارشات توجه به خدماتی نظیر رژیم درمانی یا رژیم ورزشی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. افزودن غذاهای آماده یا نیمه آماده قابل دلیوری به منو با بسته بندی متناسب سطح رستوران و قابل ضد عفونی و گرم کردن نیز بسیار حائز اهمیت است.

با شیوع ویروس کرونا و عدم وجود امنیت لازم و لزوم حفظ فاصله هنگام حضور در رستوران ها ، اقبال به غذاهای بیرون بر بیشتر شد. پیش بینی می شود در دوران پسا کرونا و تا زمانیکه ریشه ویروس کرونا کاملاً قطع نگردیده ، میزان فروش اغلب رستوران ها ۳۰% حضوری و ۷۰% دلیوری باشد.

ارسال بیرون بر هم در این شرایط جهت رعایت بهداشت ، تمهیدات خاصی می طلبد. بسته بندی استریل در تحویل در محل حرف اول را خواهد زد. روش های خلاقانه در دلیوری موجب فروش بیشتر خواهد بود.

جهت ترغیب مشتریان حضوری افزایش فاصله میزها جهت رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از میزهای بزرگتر تا فاصله میهمانان را بیشتر نماید و حضور تعداد مشتری کمتر بصورت همزمان می تواند تاثیر گذار باشد. همچنین پذیرایی از میهمان در فضای بیرون و گردش هوای مناسب می تواند مفید باشد.

در کافه ها و رستوران های کوچک به جهت جلوگیری از تجمع افراد برخی تمهیدات می تواند موثر باشد. مانند استفاده از اسکن QR-CODE جهت نوبت دهی یا ملاحظه منو و سفارش غذا در فضای بیرون.

با توجه به قابل گرم کردن بودن و راحتی این کار وضعیت مجموعه هایی که غذاهایی مانند پیتزا یا مشابه آماده می کنند نسبت به غذاهای دیگر کمی بهتر است.

جهت سرویس دهی بهتر و ترغیب مشتریان به سفارش بیرون بر بیشتر می توان اقداماتی نظیر موارد زیر براساس سیستم رستوران انجام داد:

  • رستوران ها می توانند با طراحی بسته بندی های خاص و ویژه متناسب یا غذاهای خود در ارسال غذا بهتر عمل نمایند. آماده سازی و بسته بندی غذا در خلاء ، یکی از این روشهاست.
  • با توجه باینکه برخی افراد دورهمی های خود را در منزل برگزار می کنند یا هنوز در قرنطینه با یکدیگر هستند ، غذاها می توانند در پرس های بزرگ و خانوادگی و قابل گرم شدن در فر یا مایکروفر با ظروف مخصوص آماده شوند. این کار علاوه بر اینکه به دلیل کاهش هزینه با امکان ارائه تخفیف از سوی رستوران همراه است جهت ضد عفونی و گرم کردن در منزل کار کمتری می برد.

در دوران پسا کرونا مجموعه هایی که بطور واقعی استانداردهای مرتبط با صنعت غذا مانند HACCP و ایزو ۲۲۰۰۰ را دریافت کرده باشند ، اقبال بیشتری به جذب اطمینان مشتریان خواهند داشت.

بهره برداری تالار پذیرایی

مدیریت بهره برداری تالار پذیرایی

در پسا کرونا برگزاری مراسم ، رویدادها ، جشنواره ها ، نمایشگاه ها ، همایش ها ، کنفرانس ها ، کارگاه های آموزشی ، عروسی ها ، ختم ها ، دورهمی ها و … چگونه خواهند بود؟

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسم ها بحران اقتصادی برگزار کنندگان مراسم و اصناف مرتبط به آن مانند تالارهای پذیرایی آغاز شد. با توجه به عدم برگزاری مراسم عروسی ، ختم و … توسط مردم واضح است تا بعد از خروج افراد از قرنطینه نیز فعالیت کسب و کار این صنوف در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند.

قطعاً یکی از بیشترین تغییرات شغل می تواند در این صنف رخ دهد. چگونه در زمانی که هنوز احتمال سرایت بیماری باقی است ، می توان مراسم عروسی و نامزدی را با دور هم آوردن جمعیت زیادی برگزار کرد و از آن ها پذیرایی نیز نمود و مطمئن بود در این بین کسی مبتلا نمی شود.

در این دوران بهترین کار برای تالارهای پذیرایی ، سالن ها و باغ های عروسی و … کشف نیازهای مشتریان در دوران پسا کرونا و ایجاد زیرساخت لازم برای عصر جدید خواهد بود.

مدیریت بهره برداری مرکز اقامتی و هتل

هتل معمولاً علاوه بر اتاق های اقامتی ترکیبی از رستوران ، تالار ، اماکن ورزشی و … بوده که بر این اساس مسایل همگی صنوف مرتبط را یکجا خواهد داشت.

از سوی دیگر کاهش سفرها در زمان شیوع ویروس کرونا و در زمان رکود اقتصادی پسا کرونا وضعیت اغلب مراکز اقامتی را دچار چالش خواهد نمود.

در این شرایط بحرانی به نظر نمی رسد بهره برداری مراکز اقامتی و گردشگری چیزی جز اعتماد سازی برای مسافر و مشتری از ایجاد محیطی امن و بهداشتی باشد.

برای یک مجموعه اقامتی رعایت فراتر از انتظار پروتکل های بهداشتی و ضد عفونی فضاهای مشاع و اتاق ها با تکنولوژی های روز می تواند گوی سبقت جذب مشتری از دیگر رقبا برباید.

به نظر می رسد در بحران اقتصادی ویروس کرونا و رکود دوران پسا کرونا سفرهای تفریحی کم شده ، توریست و گردشگر خارجی به شدت کاهش یافته و شرایط برای صنعت هتلداری بسیار سخت شود.

بهره برداری مرکز اقامتی و هتل

بهره برداری اماکن ورزشی در بحران اقتصادی کرونا

با شروع بحران ویروس کرونا اماکن ورزشی نیز خیلی سریع تعطیل شدند و شروع بکار مجدد آنها منوط به اجازه وزارت بهداشت در کنترل اپیدمی ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی لازم خواهد بود.

سعی مدیران بهره برداری این مجموعه ها تماماً باید بر این باشد که اطمینان کلیه مراجعین و استفاده کنندگان از اینکه تمامی سطوح عاری از ویروس کرونا است ، جلب شود.

بهره برداری مجموعه استخر و اسپا

مدیریت بهره برداری استخر و مجموعه آبی

برخی اقدامات که جهت بهره برداری اماکن ورزشی علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی می بایست رعایت شوند عبارتند از:

• تصفیه دقیق آب با ترکیب سیستم کلر زنی ، اوزون و لامپ UV و انجام تست های روزانه و نصب تابلو گزارش سلامت آب در دید مراجعین در بدو ورود.

• سیستم تهویه هوای این قبیل مجموعه ها نیز بسیار دارای اهمیت بوده و می بایست متناسب با شرایط شیوع ویروس کرونا بروزرسانی گردند.

• ضد عفونی دقیق و کامل مجموعه در پایان هر شیفت کاری با مواد ضد عفونی ، گاز اوزن و لامپ فرابنفش

• کنترل انجام دوش و استحمام مراجعین در بدو ورود به مجموعه و شستشوی پاها با محلول کلر هنگام ورود به فضاهای مرطوب

مدیریت بهره برداری باشگاه ورزشی

بهره برداری در باشگاه های ورزشی کمی از استخرها و مجموعه های آبی ساده تر است. این مجموعه ها امکان ارائه پاره ای از خدمات مخصوصاً آموزش و تمرین با هم را بصورت آنلاین در صورت تامین زیرساخت لازم خواهند داشت.

پس از پایان دوران قرنطینه و کنترل بحران ویروس کرونا و مجوز شروع فعالیت اماکن ورزشی ، رعایت فاصله اجتماعی ، تصفیه و گردش هوا ، نظافت و ضدعفونی کامل فضا – کف و تجهیزات پس از هر سانس الزامی است.

مدیران این مجموعه ها می بایست بتوانند علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی اعلامی ، با ایجاد ارزش افزوده مراجعین خود را از رعایت کامل اصول بهداشتی و سلامتی مطمئن سازند.

تماس با ما