مدیریت بحران مشاغل

مدیریت بحران مشاغل می تواند یک کسب و کار را از ورطه سقوط و نیستی نجات دهد. در بحران ویروس کرونا مانند هر بحران دیگر حتماً فرصتی نیز وجود دارد. استفاده از این فرصت هاست که کسب و کار را به یک وضعیت نرمال جدید در دوران پسا کرونا سوق می دهد.

مدیریت بحران کسب و کار

ویروس کرونا یک ویروس جدید و جهانی است که می تواند ماه ها ما را در خانه نگه داشته ، روابط ما با دولت ، با دنیای خارج و حتی یکدیگر تغییر دهد. برخی از این تغییرات می توانند طی ماه ها و سالهای آینده برای ما ایجاد نگرانی کنند. یک بحران در این مقیاس می تواند جامعه را به طرز چشمگیری، به سوی بهتر یا بدتر شدن تغییر دهد.

شیوع و شروع بحران ویروس کرونا یک تاثیر دومینویی بر اقتصاد و کل جهان داشته است. یعنی از دسامبر 2019 که اولین موارد ویروس کرونا در چین گزارش شد ، این دومینو شروع به حرکت کرده و در حال تغییر بسیاری از موارد است که در زندگی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر دارند.

بلافاصله پس از انتشار ویروس کرونا ، در بحران ویروس کرونا و قطعاً در دوران پسا کرونا این تغییرات در حوزه های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و علوم سلامت ، تکنولوژی و سبک زندگی به صورت چشمگیر و قابل توجهی دیده شده و خواهند شد. اقداماتی که در این بین ما برای نجات خود ، خانواده و یا کسب و کارمان انجام می دهیم ، مدیریت بحران است.

مدیریت بحران در کوتاه مدت ، قرنطینه – گذر از مسایل مالی و اقتصادی – حفظ سلامتی و کنار آمدن با برخی کمبودها است. اما در میان مدت ، مدیریت بحران گذر از رکود اقتصادی – تورم و افزایش هزینه ها – جلوگیری از افزایش بدهی ها – کنار آمدن با از بین رفتن یا کم رنگ شدن برخی مشاغل و تغییرات اساسی در انجام برخی شغل ها خواهد بود.

تغییرات کسب و کارها هم آغاز شده است. به عنوان مثال یک برند پوشاک به عنوان یک خرده فروش ، فروش نمی کند. تولیدی هایی که برای این برند به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار می کنند نیز سفارش جدیدی نخواهند داشت. کارخانه تولید پارچه نیز فروش نخواهد داشت. کارخانه تولید نخ نیز اگر تولید کند، خریداری نخواهد داشت. پنبه تولیدی نیز خریداری نداشته و از کشاورز خریداری هم نمی شود.

در این بین شرکت های واسط و خدماتی مانند حمل کننده ها و خدمات لجستیک نیز کار نخواهند کرد. رسانه هایی که با تبلیغات برندها سرپا بودند ، مراکز خریدی که با حضور پر رنگ آنها پاخور داشتند ، کم فروغ خواهند شد.

بهره برداری مراکز تجاری

در شرایط فعلی انتخاب کسب و کارها و برندها انتخاب بین بد ، بدتر و بدترین خواهد بود.

اما در دوران پسا کرونا و اعلام وضعیت نرمال ، مردم به بازار برخواهند گشت. همه در خانه آشپزخانه دارند اما به این معنی نیست که همیشه دوست دارند آشپزی کنند. گاهی دلشان می خواهد در فضای بیرون از خانه و در یک کافه یا رستوران با دکوراسیون زیبا یا در فضای باز دل انگیز ، آشپزی متفاوتی را تجربه کنند یا همه در خانه صفحه نمایش دارند اما این صفحه تصویر با فضای سینما و یک پرده عریض قابل مقایسه نیست.

مدیریت بحران کسب و کار

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
راهکار-مدیریت بحران مشاغل

نرمال آینده را شکل دهید

اما صاحبان برندهای خرده فروشی ، مالکان مجتمع های تجاری ، مدیران سالن های سینما و تئاتر ، بهره برداران مراکز سرگرمی و خرید اگر می خواهند در بازار باقی بمانند نیاز دارند برای حفاظت از سرمایه ها و حمایت از نیروی انسانی شاغل در مجموعه خود با ملاحظات میان مدت و بلند مدت هرچه زودتر وضعیت نرمال پسا کرونا را برای مخاطبین و مشتریان خود ترسیم کنند.

از آینده به امروز حرکت کنیم. جهان را از درون به بیرون خلق کنیم. نقاط قوت خود را بشناسیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم.

5 راهکار مدیریت بحران برای کسب و کارها

1) صلاحیت مربوط به تاب آوری ، تحول و تنظیم مجدد Reset سخت را در مجموعه خود ایجاد نمایید.

حضور یک کسب و کار یا برند در دوران پسا کرونا منوط به تطبیق پذیری و تغییر پذیری آن برند است.

2) آمادگی تغییرات برجسته و شجاعانه اکوسیستم فعالیت خود را داشته باشید.

برای همکاری های استراتژیک با برندهای دیگر آماده باشید. جهت ادغام در یا خرید مالکیت M&A برندی دیگر برنامه داشته باشید.

3) تجارت دیجیتال را تا جای ممکن مرکز مدل عملیات خود قرار دهید.

دیجیتال شدن یک کاتالیست توسعه و استراتژی فروش است. فروش آنلاین و بازاریابی مشتری محور Omni Channel ترند بازاریابی و فروش این روزها خواهد بود.

تا قبل از انتشار ویروس کرونا مجموع فروش برندها و خرده فروشی ها را 90% فروش سنتی و 10% فروش اینترنتی تشکیل می داد. اما قطعاً در دوران پسا کرونا فروش آنلاین رشد چشمگیری خواهد داشت. پیاده سازی زیرساخت های لازم برای دیجیتال شدن ، رمز ماندگاری است.

4) تغییرات در احساسات و رفتار مصرف کننده را پیش بینی کنید.

روش های بازاریابی نوین و ترند های بازار به شما در شناخت مشتری تان کمک خواهد نمود. استفاده از مارکتینگ PR یا روابط عمومی (Public Relations) که موجب می شود ما به حرف های مشتری خوب گوش دهیم می تواند از ابزار قدرتمند و بسیار تاثیر گذار بازاریابی باشد.

5) زنجیره تامین خود را ضمن انتقال تا جای ممکن به داخل کشور ، دیجیتال کنید.

با مطالعه مقاله جامع آماده سازی کسب و کار در بحران ویروس کرونا به پشتوانه یکدیگر به سوی مدیریت بحران دوران پسا کرونا حرکت خواهیم نمود.

مدیریت بحران مشاغل

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
نتیجه‌گیری

می توان با مدیریت و رعایت اصول از این آب گلالود ماهی گرفت و به قول جمله همیشگی تهدیدها رو به فرصت تبدیل کرد.

توسعه مهندسی نیکان خدمات حرفه ای مشاوره و مدیریت راه اندازی و بهره برداری مراکز خرید و سرگرمی ، مجتمع‌های تجاری و مجموعه‌های فرهنگی و هنری ارائه می دهد.