طراحی سالن کنفرانس

راهنمای جامع طراحی سالن کنفرانس

سالن کنفرانس یکی از بزرگترین فضاها در ساختمان‌های اداری است که با هدف برگزاری جلسات بزرگ با حضور تعداد زیاد افراد کارایی دارد. این سالن باید از قابلیت حضور مؤثر افراد برخوردار باشد و به ‌راحتی بتوانیم در آنجا یک جلسه کامل را به برگزار کنیم. تمامی اصول طراحی سالن کنفرانس نیز برای این منظور انجام می‌شود تا در نهایت پتانسیل کافی یک جلسه گروهی وجود داشته باشد.
طراحی سالن کنفرانس شامل موضوعات گوناگونی است. چگونگی قرارگیری میز و صندلی سالن کنفرانس، چگونگی طراحی مسیرهای تردد افراد، خلق فضاها و استفاده از المان‌های زیبای محیطی، روش رنگ‌آمیزی، تکنیک‌های نورپردازی، استفاده از دیوارپوش ها و مهارت آکوستیک کردن فضا در کنار استفاده از مبلمان مخصوص و در نهایت نصب سیستم‌های مدرن صوتی و تصویری و… همگی از موضوعات جامع راه‌اندازی سالن کنفرانس هستند.

مکاتبه با نیکان

طراحی سالن کنفرانس

طراحی میز کنفرانس

میز کنفرانس و صندلی‌های دورتادور آن برجسته‌ترین عنصر محیطی سالن‌های کنفرانس هستند. قاعدتاً طراحی این میز باید با توجه به ابعاد فضای سالن و همچنین پتانسیل تعداد افراد مورد نظر برگزاری جلسات باشد. معمولاً اولین قدم در طراحی سالن کنفرانس بررسی نوع و ابعاد میز مرکزی آن است. این میز را با توجه به فرم، ظاهر کلی و حتی قابلیت‌های کاربردی در اشکال مختلف طراحی می‌کنند. از قبیل:

  • میز کنفرانس دایره‌ای
  • میز کنفرانس مربع‌ شکل
  • میز کنفرانس مستطیلی
  • میز کنفرانس U شکل
  • میز کنفرانس قایقی

فرمت طراحی میز کنفرانس با توجه به ابعاد طراحی سالن کنفرانس انجام می‌شود و قاعدتاً نمی‌توانیم هیچ فرمی را به دیگری برتری دهیم. اما آنچه مسلم است، ابعاد این میز باید به شکلی باشد که مانع رفت‌وآمد افراد نشده و هر صندلی از حداقل مساحت کافی ۳۰ سانتی‌متر مربع از سطح میز برخوردار باشد. به‌ طور کلی حداکثر تعداد صندلی‌های اطراف میز کنفرانس با توجه به ابعاد آن محاسبه می‌شود که برای مثال در یک میز با طول ۱۸۰ سانتی‌متر حداکثر می‌توانید از ۶ صندلی استفاده کنید.

انتخاب صندلی کنفرانس

صندلی کنفرانس از بخش‌های الحاقی میز است و معمولاً فرمت طراحی آن با توجه به متریال ساخت میز انتخاب می‌شود. این صندلی‌ها در گونه‌های متنوع از مدل‌های پایه ثابت و یا پایه چرخ دار طراحی می‌شوند و معمولاً از امکانات شخصی‌سازی کمی برخوردار هستند. اما آن‌قدر راحت و ارگونومیک انتخاب می‌شوند تا باعث خستگی افراد در جلسات طولانی سالن نشوند.
انتخاب صندلی مناسب از مهمترین نکات در راه اندازی سالن کنفرانس است. به ‌علت فشردگی تعداد صندلی‌ها دور میز معمولاً آنها را با پایه ثابت و بدون قابلیت چرخش انتخاب می‌کنند. این صندلی‌ها باید دسته دار باشند و این دسته به شکلی باشد که امکان قرار دادن دست‌ها روی آنها با زاویه‌ی ۹۰ درجه وجود داشته باشد. این دسته باعث می‌شود تا افراد حین برگزاری جلسات و به‌ دلیل خستگی، دست‌های خود را روی میز کنفرانس نگذارند. از طرفی لازم است تا در طراحی این صندلی‌ها از تکیه‌گاه با انحنای مناسب برای پوشاندن فضای قوس کمر و کاهش خستگی در جلسات طولانی استفاده شده باشد.

تکنیک‌های نورپردازی سالن کنفرانس نورپردازی

یکی از ارکان کلیدی برای طراحی سالن کنفرانس است. در این سالن‌ها قرار است تا جلسات مهم و گاهاً طولانی برگزار شده و حجم قابل ‌توجه اسناد مطالعه می‌شود. لذا به نورپردازی استاندارد سطح میز کار نیاز داریم. در اجرای نورپردازی طراحی سالن کنفرانس رعایت موارد زیر الزامی است:

  • تا حد ممکن بهتر است تا از نور طبیعی در سالن کنفرانس استفاده شود. هر نوع منبع نور مصنوعی نیز باید از قابلیت تنظیم روشنایی برخوردار باشد.
  • در صورت استفاده از نور مصنوعی رنگ آن باید متناسب با نوع طراحی خصوصاً رنگ آمیزی اتاق انتخاب شود.
  • برای تمامی پنجره‌های سالن از پرده‌های مناسب محیط اداری با قابلیت تنظیم ساده شدت نور استفاده شود.
  • مقدار شدت نور کافی سالن‌های کنفرانس ۵۰۰ لوکس است. بنابراین لازم است تا از چراغ‌هایی که حداکثر ۷۰۰ لوکس و حداقل ۵۰۰ لوکس روشنایی دارند، در طراحی سالن کنفرانس استفاده کنید.

معمولاً برای روشنایی این سالن‌ها از تکنیک نورپردازی خطی توکار و یا روکار استفاده می‌کنند. چراغ‌های خطی می‌توانند نور را به شکل یکنواخت توزیع کرده و باعث اذیت حضار نشوند. سناریوهای مختلفی برای نورپردازی سالن کنفرانس وجود دارد. مانند:

  • نصب چراغ‌هایی برای نورپردازی یکنواخت مانند چراغ‌های خطی
  • نصب چراغ‌های سقفی در سقف کاذب سالن برای ایجاد فضای روشنایی عمومی
  • نورپردازی تأکیدی در مکان سخنران و یا برخی از صندلی‌های سالن کنفرانس
  • استفاده از چراغ‌های دیواری و یا ریلی برای تکمیل روشنایی و زیبا کردن محیط
  • استفاده از تکنیک‌های چراغ مخفی

روش فضاسازی و طراحی مسیرهای تردد در سالن کنفرانس

فضاسازی‌ها در طراحی سالن‌ کنفرانس با توجه به ابعاد انجام می‌شود. بدون تردید مهمترین نکته استفاده از میز متناسب با ابعاد سالن است؛ اما در این سالن به فضاهای دیگری از قبیل بخش خدمات، بخش کنترل و مسیرهای تردد افراد و حتی ممکن است یک فضای اختصاصی محل ورود سخنران جلسه نیاز داشته باشیم.
چگونگی مسیرهای تردد از نکات مهم در طراحی سالن کنفرانس است. ممکن است این سالن یک درب ورودی داشته باشد که در این ‌صورت همگی افراد از قبیل رئیس جلسه و تمامی حضار از آنجا رفت‌وآمد خواهند کرد و ممکن است تا قبل و یا بعد از جلسه ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند. اما در طراحی سالن‌ کنفرانس حرفه‌ای‌تر از مسیرهای تردد جداگانه برای حضار و افراد شاخص جلسه استفاده می‌کنند.

طراحی سالن کنفرانس

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021

از کجا شروع کنم؟

پروژه‌های ما

آکوستیک طراحی سالن کنفرانس

اجرای تکنیک‌های آکوستیک طراحی سالن کنفرانس

منظور از آکوستیک بودن ایجاد یک فضای آرام است که تحت تأثیر صدای محیط بیرون قرار ندارد و صدای داخل آن نیز بدون انعکاس در فضا شنیده می‌شود. آکوستیک بودن جداره‌ها حتی سقف و کف سالن از الزامات ساخت سالن کنفرانس است.
در سالن‌های کنفرانس از سیستم‌های صوتی برای پخش فراگیر صوت استفاده می‌شود که در حالت معمولی به ‌دلیل انعکاس موج صدا و ایجاد اکوهای ناخواسته آزاردهنده هستند. اما با استفاده از تکنیک‌های آکوستیک کردن می‌توانیم از موج بازگشت صدا پس ‌از برخورد با سطوح در سالن بزرگ و نسبتاً خالی کنفرانس جلوگیری کنیم. برای این منظور نیز از انواع پنل‌های جذب صدا هنگام ساخت سالن کنفرانس برای پوشاندن جداره‌ها استفاده می‌کنند. این پنل‌ها علاوه ‌بر جذب صداهای داخلی مانع از نفوذ صداهای خارجی نیز می‌شوند.
علاوه ‌بر پوشش آکوستیک جداره‌ها لازم است تا برای آکوستیک شدن پنجره‌ها و درب‌ها نیز اقدام کنید. پنجره‌های دوجداره و درب‌های ضد صدا بهترین گزینه برای طراحی سالن کنفرانس هستند. برخی از الزامات برای آکوستیک سالن کنفرانس به قرار زیر است:

  • تمامی دیوارهای اطراف سالن باید به عایق‌های جذب صدا مجهز شوند.
  • با ایجاد ناهمواری‌ها در سقف می‌توانیم از اکوی صدا و تداخل صوت‌ها جلوگیری کنیم.
  • قرار دادن کفپوش‌های ضخیم مانند فرش در جذب صدا از کف تأثیرگذار است. هر چند این مورد کاملاً سلیقه‌ای است.
  • با طراحی سقف کاذب می‌توانیم صداهای مزاحم از طبقات بالا را دفع کنیم.
  • با نصب پرده‌های مناسب مقدار آکوستیک بودن محیط ارتقا پیدا می‌کند.

اغ

تجهیز آمفی تئاتر

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021

از کجا شروع کنم؟

پروژه‌های ما

سیستم‌های صوتی و تصویری سالن کنفرانس

سیستم‌های صوتی و تصویری سالن کنفرانس

به بخش کلیدی از طراحی سالن کنفرانس رسیده‌ایم که چگونگی تجهیز این سالن با سیستم‌های صوتی و تصویری است. در سالن بزرگی که میزبان تعداد افراد زیادی است و قرار است تا همگی مدعوین حول یک میز کنفرانس بزرگ گرد هم آیند. سیستم‌های صوتی و تصویری در دسته‌بندی کلی تجهیزات سالن کنفرانس قرار می‌گیرند. در یک سالن مجهز از تنوع گسترده تجهیزات استفاده می‌شود که هر کدام وظایفی دارند و لازم است تا در راه اندازی سالن کنفرانس مورد استفاده قرار بگیرند. این تجهیزات به قرار زیر هستند:

  • میکروفن کنفرانس

میکروفن‌هایی با طراحی ظریف و زیبا اما عملکرد دقیق هستند که مخصوص نصب بر روی میز سالن کنفرانس طراحی می‌شوند. در تجهیز سالن‌های کنفرانس از انواع میکروفن‌های بی‌سیم و یا با سیم استفاده می‌کنند. در عین ‌حال لازم است تا به ازای هر صندلی حداقل از یک میکروفن مستقل بر روی میز کنفرانس استفاده شود. عموماً این میکروفن‌ها از نوع دیجیتالی هستند که با قابلیت‌های ویژه از قبیل اتو ترک، اسپیکر داخلی و کلید حق تقدم طراحی می‌شوند.

  • بلندگوی سالن کنفرانس

برای توزیع صدای یکدست با کیفیت عالی و وضوح کامل باید از بلندگوهای مخصوص سالن کنفرانس استفاده کنیم. در راه اندازی سالن کنفرانس برای اطمینان از توزیع مناسب صدا، تعداد مناسب بلندگو در فضاهای مختلف نصب می‌شود که یکدیگر را به ‌طور کامل هم‌پوشانی می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب بدون آنکه صدای بلند و آزاردهنده تولید شود، می‌توانیم حجم صدای واضح سخنران را در کل سالن بشنویم. بلندگوهای سالن کنفرانس را در مدل‌های اکتیو و یا پسیو طراحی می‌کنند. بلندگوهای اکتیو دارای میکسر، تقویت‌کننده و پخش‌کننده مستقل هستند؛ اما در طراحی مدل‌های پسیو به نصب آمپلی فایر خارجی نیاز داریم. انواع این بلندگوها به قرار زیر هستند:
– بلندگوی سقفی
– بلندگوی دیواری

  • دوربین سالن کنفرانس

دوربین‌ها بخش کلیدی در طراحی سالن کنفرانس هستند. خصوصاً در سالن‌های بزرگ که تعداد مدعوین زیاد است، باید از دوربین‌های تخصصی که قابلیت اتو ترک دارند، استفاده کنید. این قابلیت برای آن است که دوربین سالن به طور خودکار فرد سخنران را از طریق میکروفن میز شناسایی کرده و تصویر او را به‌ عنوان سخنران جلسه در صفحه‌ی مانیتور سالن پخش نماید.

  • سیستم کنفرانس

بخش مرکزی مدیریت واحدهای میکروفن و بلندگو در سالن کنفرانس است. سیستم کنفرانس مجموعه‌ای از تجهیزات صوتی است که با هدف ارتباط راحت میان اعضای حاضر در سالن طراحی‌ شده است. این سیستم‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند مدیریت جلسه را در اختیار گرفته و مسیر صحبت‌ها را تغییر دهند. به شکلی که مدیر جلسه و یا فرد مستقر در اتاقک کنترل به‌ راحتی قادر است تا روند برگزاری جلسه را از طریق سیستم کنفرانس مدیریت نماید. سیستم‌های کنفرانس مدرن دارای قابلیت‌های متعدد از قبیل موارد زیر هستند:
– امکان رأی‌گیری از اعضا
– امکان شناسایی شرکت‌کنندگان
– قابلیت ترجمه هم‌زمان
– قابلیت پخش هم‌زمان صدا برای چندین منطقه مستقل
– امکان یکپارچه‌سازی با سیستم‌های ویدیو کنفرانس
– ضبط و بایگانی مکالمات جلسه کنفرانس

  • سیستم‌های ویدیو کنفرانس

ویدیو کنفرانس‌ها با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی ابداع شده‌اند و خیلی زود برای برگزاری جلسات آنلاین مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه برای تجهیز و راه اندازی سالن کنفرانس مدرن از سیستم‌های هوشمند ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنند تا بتوانند دامنه حضور افراد در جلسات را توسعه داده و به نوعی محیط جلسه را در بعد مکانی گسترده‌تری ادامه دهند. در بازار انواع مختلفی از سیستم‌های ویدیو کنفرانس وجود دارد که البته برخی از آنها برای اهداف شخصی و برخی دیگر برای مصارف عمومی مانند برگزاری جلسات سالن کنفرانس هستند. سیستم‌های ویدیو کنفرانس دسکتاپ یکی از بهترین و کاربردی‌ترین در میان فضاهای اداری است. این سیستم‌ها بر پایه کاربری نرم‌افزار و رابط‌های مبتنی بر مرورگر کار می‌کنند.

  • ویدیو پروژکتور سالن کنفرانس

در خلال برگزاری جلسات سالن کنفرانس بارها لازم است تا اطلاعات را از طریق پرده‌های نمایش برای عموم حضار پخش کنیم. انواع ویدیو پروژکتور کنفرانس را برای این منظور طراحی کرده‌اند که از تجهیزات کلیدی در راه اندازی سالن کنفرانس است. این ویدیو پروژکتورها باید رزولوشن بالایی داشته باشند و از درگاه‌های استاندارد ارتباط چند رسانه‌ای پشتیبانی کنند. همچنین لازم است تا شدت روشنایی آنها آن‌قدر زیاد باشد که بدون نیاز به تاریک کردن محیط سالن کنفرانس توانایی پخش تصویر در پرده نمایش وجود داشته باشد.
پرده نمایش نیز خود یکی دیگر از تجهیزات جانبی برای راه اندازی سالن کنفرانس است که در مدل‌های گوناگون از قبیل دیواری، قابل ‌حمل، رومیزی و یا جمع شونده و… طراحی می‌شوند. پرده نمایش سالن کنفرانس باید قابلیت کافی نمایش تصویر در محیط روشنی را داشته باشد.

  • پنل VSP میز کنفرانس

میزهای کنفرانس مدرن دیگر آن میزهای ساده نیستند. چرا که حالا از انواع پنل‌های رومیزی VSP در بطن آنها استفاده شده است. این پنل‌ها در واقع واسط کاربری هر یک از افراد دور میز کنفرانس هستند و قرار است تا به آنها برای استفاده از گجت‌های الکترونیکی کمک کند. دلیل طراحی پنل‌های VSP نظم بخشیدن به تجهیزات الکترونیکی افراد حاضر در سالن کنفرانس است. این افراد از گجت‌های گوناگون از قبیل گوشی همراه، تبلت، لپ‌تاپ و… استفاده می‌کنند و گاهاً لازم است تا اطلاعاتی را برای دیگر افراد جلسه اشتراک بگذارند. همچنین ممکن است به برق ۲۲۰ بود برای شارژ تجهیزات خود نیاز داشته باشند.
یک پنل VSP استارندارد باید دارای درگاه‌های استاندارد از قبیل HDMI، VGA، USP و 220VAC و… باشد. معمولاً در طراحی سالن کنفرانس به ازای هر ۲ صندلی و یا هر ۲ میکروفن روی میز یک عدد پنل VSP را نصب می‌کنند.

هزینه راه اندازی سالن کنفرانس

در این مطلب به دورنمای جامعی از انواع تجهیزات، الزامات، سیستم‌ها و اصول طراحی سالن کنفرانس پرداختیم و از جمع کامل هر آنچه قرار است در این سالن نصب شود، صحبت کردیم. صرفاً با قرار دادن تجهیزات کنار هم سالن کنفرانس حرفه‌ای شکل نمی‌گیرد. بلکه کل ماجرا از طراحی میز تا فضاسازی و نصب سیستم‌های صوتی، تصویری و روشنایی و… نیاز به مهارت فنی و جزئیات اجرایی دارد.
هزینه راه اندازی سالن کنفرانس با توجه به فاکتورهای گوناگون کاملاً متغیر است. قاعدتاً برای تجهیز سالن‌های بزرگتر که به استفاده از میزهای بزرگتر نیاز است، باید از تجهیزات بیشتری هم استفاده کنیم. رویکرد شما در چگونگی استفاده از امکانات مدرن، نصب سیستم‌های هوشمند، نوع متریال و کیفیت ساخت ملزومات در هزینه نهایی تأثیرگذار است. برای هر نوع خدمات طراحی و ساخت سالن کنفرانس می‌توانید از خدمات تخصصی گروه نیکان استفاده کنید. کارشناسان نیکان با برآورد طرح کلی سالن شما انواع سناریوها برای راه اندازی سالن کنفرانس با بهترین امکانات و قیمت مناسب را طراحی خواهند کرد.

پروژه‌های طراحی و ساخت سالن فرهنگی