طراحی سالن کنفرانس

سالن کنفرانس یکی از بزرگترین فضاها در ساختمان‌های اداری است که با هدف برگزاری جلسات بزرگ با حضور تعداد زیاد افراد کارایی دارد. سالن کنفرانس باید از قابلیت حضور مؤثر افراد برخوردار باشد و به ‌راحتی بتوانیم در آنجا یک جلسه کامل را برگزار کنیم. تمامی اصول طراحی سالن کنفرانس نیز برای این منظور انجام می‌شود تا در نهایت پتانسیل کافی یک جلسه گروهی وجود داشته باشد.
طراحی سالن کنفرانس شامل موضوعات گوناگونی است. چگونگی قرارگیری میز و صندلی سالن کنفرانس، چگونگی طراحی مسیرهای تردد افراد، خلق فضاها و استفاده از المان‌های زیبای محیطی، روش رنگ‌آمیزی، تکنیک‌های نورپردازی، استفاده از دیوارپوش‌ها و مهارت آکوستیک کردن فضا در کنار استفاده از مبلمان مخصوص و در نهایت نصب سیستم‌های مدرن صوتی و تصویری و… همگی از موضوعات جامع راه‌اندازی سالن کنفرانس هستند.

زیرساخت همایش

مراحل طراحی , ساخت و تجهیز سالن کنفرانس

طراحی , ساخت و تجهیز سالن‌های کنفرانس به پنج دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود که به تفکیک در ادامه توضیح خواهیم داد :

مشاوره , طراحی و تجهیز سالن کنفرانس

در طراحی سالن کنفرانس کلیه مشاوره‌ها، طراحی‌ها و ارائه خدمات توسط تیم مشاوره و طراحی می بایست مطابق با مقررات ملی ساختمان و نشریه‌های سازمان معاونت برنامه­ ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (برنامه و بودجه) انجام پذیرد.

فاز صفر (مقدماتی)

1. برداشت وضعیت موجود سازه، معماری و تاسیسات اجرا شده و پیاده سازی آن به همراه مستندسازی

2. آماده سازی و انجام مطالعات مربوط به شناسایی و بررسی براساس اهداف تعیین شده پروژه مطابق با ضوابط و استانداردهای مورد عمل

3. شرح فضاهای مورد نیاز و بررسی وضعیت تک تک انها براساس آمار جمعیت استفاده کننده (برنامه فیزیکی) و تهیه گزارش کامل توجیهی و تهیه فاز صفر نقشه ها با رعایت نوع کاربری ها بصورت لکه گذاری (زون بندی)

4. بررسی نوع سیستم های تاسیساتی و روش های اجرای بهینه، بررسی نوع مصالح مصرفی و نحوه تامین آنها

5. تهیه طرح توجیهی فنی، مالی و زمانی و مستندات لازم و شرکت در جلسات

فاز یک طراحی معماری ، معماری داخلی و تاسیسات

1. طراحی معماری و تهیه نقشه های فاز یک شامل : پلان، مقاطع طولی، عرضی و نماها، چیدمان

2. طراحی معماری داخلی، دکوراسیون و نورپردازی، مدلسازی و تهیه تصاویر سه بعدی اولیه

3. بازبینی ، طراحی مجدد، تهیه تصاویر سه بعدی نهایی و تهی و ارائه آلبوم طرح حها و نقشه های فاز یک معماری، مععماری داخلی، دکوراسیون، نورپردازی، چیدمان و المان های دکوراتیو (آبنما ، هنرهای تجسمی )

4. تهیه آلبوم و کلیپ پرزانته و معرفی کار و شرکت در جلسات ارائه و دفاع طرح

5. طراحی فاز یک تاسیسات شامل : سیستم سرمایش و گرمایش، هواساز، سیستم آبرسانی سرد و گرم، اطفاء حریق، فاضلاب

6. طراحی فاز یک تاسیسات الکتریکی شامل : روشنایی عمومی، پریزهای برق، تلفن ، شبکه، سیستم صوت عمومی (پیجینگ)، اعلام حریق، تابلوهای برق، دوربین‌های مداربسته، سیستم هوشمند و  BMS 

شرکت در جلسات توجیهی و بررسی امکان اجرای طرح‌های پیشنهادی – انجام محاسبات لازم، تهیه نقشه‌ها و آلبوم تاسیسات مکانیکی، تاسیسات الکتریکی و تجهیزات الکتریکال ( نور ، صوت ، ضبظ و پخش تصویر ) به همراه دفترچه محاسبات

فاز دو طراحی سالن کنفرانس

طراحی و تهیه نقشه های فاز ۲ ، شاپ و جزئیات اجرایی با بزرگنمایی های لازم در شاخه‌های معماری، معماری داخلی ، دکوراسیون، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و سازه به همراه جداول متریال مصرفی و تیپ بندی کف، دیوار و سقف، محاسبات تخصصی نور عمومی، نور تخصصی، صوت و آکوستیک و ارائه آلبوم نقشه ها و محاسبات

فاز سه (نظارت و اجرا)

1. مشاوره و انتخاب پیمانکاران ذیصلاح

2. تهیه برنامه زمانبندی زمانی و ریالی پروژه و کنترل پروژه

3. تهیه جزئیات اجرایی معماری، معماری داخلی، دکوراسیون و تاسیسات در حین اجرا و بروزرسانی نقشه ها در صورت نیاز

4. نظارت (مقیم و عالیه) در شاخه معماری، معماری داخلی، دکوراسیون، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و تجهیزات الکتریکال

تحویل

فاز چهار (راه اندازی و بهره برداری)

1. تهیه آلبوم نقشه های چون ساخت (AS BUILT) معماری، معماری داخلی و تاسیسات

2. ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی در زمان شروع بهره برداری

مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.

مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش

اگر به دنبال شرکتی معتبر و متعهد با رزومه درخشان برای طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش خود هستید ، توسعه مهندسی نیکان در خدمات شماست
مشاوره رایگان

مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.

نیازمندی‌های طراحی و اجرای سالن کنفرانس

طراحی میز کنفرانس

طراحی میز کنفرانس

میز کنفرانس و صندلی‌های دورتادور آن برجسته‌ترین عنصر محیطی سالن‌های کنفرانس هستند. قاعدتاً طراحی این میز باید با توجه به ابعاد فضای سالن و همچنین پتانسیل تعداد افراد مورد نظر برگزاری جلسات باشد. معمولاً اولین قدم در طراحی سالن کنفرانس بررسی نوع و ابعاد میز مرکزی آن است. این میز را با توجه به فرم، ظاهر کلی و حتی قابلیت‌های کاربردی در اشکال مختلف طراحی می‌کنند. از قبیل:

1. میز کنفرانس دایره‌ای
2. میز کنفرانس مربع‌ شکل
3. میز کنفرانس مستطیلی
4. میز کنفرانس U شکل
5. میز کنفرانس قایقی

فرمت طراحی میز کنفرانس با توجه به ابعاد طراحی سالن کنفرانس انجام می‌شود و قاعدتاً نمی‌توانیم هیچ فرمی را به دیگری برتری دهیم. اما آنچه مسلم است، ابعاد این میز باید به شکلی باشد که مانع رفت‌وآمد افراد نشده و هر صندلی از حداقل مساحت کافی ۳۰ سانتی‌متر مربع از سطح میز برخوردار باشد. به‌ طور کلی حداکثر تعداد صندلی‌های اطراف میز کنفرانس با توجه به ابعاد آن محاسبه می‌شود که برای مثال در یک میز با طول ۱۸۰ سانتی‌متر حداکثر می‌توانید از ۶ صندلی استفاده کنید.

انتخاب صندلی کنفرانس

صندلی کنفرانس از بخش‌های الحاقی میز است و معمولاً فرمت طراحی آن با توجه به متریال ساخت میز انتخاب می‌شود. این صندلی‌ها در گونه‌های متنوع از مدل‌های پایه ثابت و یا پایه چرخ دار طراحی می‌شوند و معمولاً از امکانات شخصی‌سازی کمی برخوردار هستند. اما آن‌قدر راحت و ارگونومیک انتخاب می‌شوند تا باعث خستگی افراد در جلسات طولانی سالن نشوند.
انتخاب صندلی مناسب از مهمترین نکات در راه اندازی سالن کنفرانس است. به ‌علت فشردگی تعداد صندلی‌ها دور میز معمولاً آنها را با پایه ثابت و بدون قابلیت چرخش انتخاب می‌کنند. این صندلی‌ها باید دسته دار باشند و این دسته به شکلی باشد که امکان قرار دادن دست‌ها روی آنها با زاویه‌ی ۹۰ درجه وجود داشته باشد. این دسته باعث می‌شود تا افراد حین برگزاری جلسات و به‌ دلیل خستگی، دست‌های خود را روی میز کنفرانس نگذارند. از طرفی لازم است تا در طراحی این صندلی‌ها از تکیه‌گاه با انحنای مناسب برای پوشاندن فضای قوس کمر و کاهش خستگی در جلسات طولانی استفاده شده باشد.

انتخاب صندلی سالن کنفرانس

تکنیک‌های نورپردازی سالن کنفرانس

نورپردازی یکی از ارکان کلیدی برای طراحی سالن کنفرانس است. در این سالن‌ها قرار است تا جلسات مهم و گاهاً طولانی برگزار شده و حجم قابل ‌توجه اسناد مطالعه می‌شود. لذا به نورپردازی استاندارد سطح میز کار نیاز داریم. در اجرای نورپردازی سالن کنفرانس رعایت موارد زیر الزامی است:

1. تا حد ممکن بهتر است تا از نور طبیعی در سالن کنفرانس استفاده شود. هر نوع منبع نور مصنوعی نیز باید از قابلیت تنظیم روشنایی برخوردار باشد.
2. در صورت استفاده از نور مصنوعی رنگ آن باید متناسب با نوع طراحی خصوصاً رنگ آمیزی اتاق انتخاب شود.
3. برای تمامی پنجره‌های سالن از پرده‌های مناسب محیط اداری با قابلیت تنظیم ساده شدت نور استفاده شود.
4. مقدار شدت نور کافی سالن‌های کنفرانس ۵۰۰ لوکس است. بنابراین لازم است تا از چراغ‌هایی که حداکثر ۷۰۰ لوکس و حداقل ۵۰۰ لوکس روشنایی دارند، در طراحی سالن کنفرانس استفاده کنید.

معمولاً برای روشنایی این سالن‌ها از تکنیک نورپردازی خطی توکار و یا روکار استفاده می‌کنند. چراغ‌های خطی می‌توانند نور را به شکل یکنواخت توزیع کرده و باعث اذیت حضار نشوند. سناریوهای مختلفی برای نورپردازی سالن کنفرانس وجود دارد. مانند:

1. نصب چراغ‌هایی برای نورپردازی یکنواخت مانند چراغ‌های خطی
2. نصب چراغ‌های سقفی در سقف کاذب سالن برای ایجاد فضای روشنایی عمومی
3. نورپردازی تأکیدی در مکان سخنران و یا برخی از صندلی‌های سالن کنفرانس
4. استفاده از چراغ‌های دیواری و یا ریلی برای تکمیل روشنایی و زیبا کردن محیط
5. استفاده از تکنیک‌های چراغ مخفی

فضاسازی سالن کنفرانس

روش فضاسازی و طراحی مسیرهای تردد در سالن کنفرانس

فضاسازی‌ها در طراحی سالن‌ کنفرانس با توجه به ابعاد انجام می‌شود. بدون تردید مهمترین نکته استفاده از میز متناسب با ابعاد سالن است؛ اما در این سالن به فضاهای دیگری از قبیل بخش خدمات، بخش کنترل و مسیرهای تردد افراد و حتی ممکن است یک فضای اختصاصی محل ورود سخنران جلسه نیاز داشته باشیم.
چگونگی مسیرهای تردد از نکات مهم در طراحی سالن کنفرانس است. ممکن است این سالن یک درب ورودی داشته باشد که در این ‌صورت همگی افراد از قبیل رئیس جلسه و تمامی حضار از آنجا رفت‌وآمد خواهند کرد و ممکن است تا قبل و یا بعد از جلسه ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند. اما در طراحی سالن‌ کنفرانس حرفه‌ای‌تر از مسیرهای تردد جداگانه برای حضار و افراد شاخص جلسه استفاده می‌کنند.

تکنیک‌های آکوستیک

اجرای تکنیک‌های آکوستیک طراحی سالن کنفرانس

منظور از آکوستیک بودن ایجاد یک فضای آرام است که تحت تأثیر صدای محیط بیرون قرار ندارد و صدای داخل آن نیز بدون انعکاس در فضا شنیده می‌شود. آکوستیک بودن جداره‌ها حتی سقف و کف سالن از الزامات ساخت سالن کنفرانس است.
در سالن‌های کنفرانس از سیستم‌های صوتی برای پخش فراگیر صوت استفاده می‌شود که در حالت معمولی به ‌دلیل انعکاس موج صدا و ایجاد اکوهای ناخواسته آزاردهنده هستند. اما با استفاده از تکنیک‌های آکوستیک کردن می‌توانیم از موج بازگشت صدا پس ‌از برخورد با سطوح در سالن بزرگ و نسبتاً خالی کنفرانس جلوگیری کنیم. برای این منظور نیز از انواع پنل‌های جذب صدا هنگام ساخت سالن کنفرانس برای پوشاندن جداره‌ها استفاده می‌کنند. این پنل‌ها علاوه ‌بر جذب صداهای داخلی مانع از نفوذ صداهای خارجی نیز می‌شوند.

علاوه ‌بر پوشش آکوستیک جداره‌ها لازم است تا برای آکوستیک شدن پنجره‌ها و درب‌ها نیز اقدام کنید. پنجره‌های دوجداره و درب‌های ضد صدا بهترین گزینه برای طراحی سالن کنفرانس هستند. برخی از الزامات برای آکوستیک سالن کنفرانس به قرار زیر است:

1. تمامی دیوارهای اطراف سالن باید به عایق‌های جذب صدا مجهز شوند.
2. با ایجاد ناهمواری‌ها در سقف می‌توانیم از اکوی صدا و تداخل صوت‌ها جلوگیری کنیم.
3. قرار دادن کفپوش‌های ضخیم مانند فرش در جذب صدا از کف تأثیرگذار است. هر چند این مورد کاملاً سلیقه‌ای است.
4. با طراحی سقف کاذب می‌توانیم صداهای مزاحم از طبقات بالا را دفع کنیم.
5. با نصب پرده‌های مناسب مقدار آکوستیک بودن محیط ارتقا پیدا می‌کند.

میکروفون سالن کنفرانس

سیستم‌های صوتی و تصویری سالن کنفرانس

به بخش کلیدی از طراحی سالن کنفرانس رسیده‌ایم که چگونگی تجهیز این سالن با سیستم‌های صوتی و تصویری است. در سالن بزرگی که میزبان تعداد افراد زیادی است و قرار است تا همگی مدعوین حول یک میز کنفرانس بزرگ گرد هم آیند. سیستم‌های صوتی و تصویری در دسته‌بندی کلی تجهیزات سالن کنفرانس قرار می‌گیرند. در یک سالن مجهز از تنوع گسترده تجهیزات استفاده می‌شود که هر کدام وظایفی دارند و لازم است تا در راه اندازی سالن کنفرانس مورد استفاده قرار بگیرند. این تجهیزات به قرار زیر هستند:

بلندگوی سالن کنفرانس

میکروفن کنفرانس

میکروفن‌هایی با طراحی ظریف و زیبا اما عملکرد دقیق هستند که مخصوص نصب بر روی میز سالن کنفرانس طراحی می‌شوند. در تجهیز سالن‌های کنفرانس از انواع میکروفن‌های بی‌سیم و یا با سیم استفاده می‌کنند. در عین ‌حال لازم است تا به ازای هر صندلی حداقل از یک میکروفن مستقل بر روی میز کنفرانس استفاده شود. عموماً این میکروفن‌ها از نوع دیجیتالی هستند که با قابلیت‌های ویژه از قبیل اتو ترک، اسپیکر داخلی و کلید حق تقدم طراحی می‌شوند.

بلندگوی سالن کنفرانس

برای توزیع صدای یکدست با کیفیت عالی و وضوح کامل باید از بلندگوهای مخصوص سالن کنفرانس استفاده کنیم. در راه اندازی سالن کنفرانس برای اطمینان از توزیع مناسب صدا، تعداد مناسب بلندگو در فضاهای مختلف نصب می‌شود که یکدیگر را به ‌طور کامل هم‌پوشانی می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب بدون آنکه صدای بلند و آزاردهنده تولید شود، می‌توانیم حجم صدای واضح سخنران را در کل سالن بشنویم. بلندگوهای سالن کنفرانس را در مدل‌های اکتیو و یا پسیو طراحی می‌کنند. بلندگوهای اکتیو دارای میکسر، تقویت‌کننده و پخش‌کننده مستقل هستند؛ اما در طراحی مدل‌های پسیو به نصب آمپلی فایر خارجی نیاز داریم. انواع این بلندگوها به قرار زیر هستند:

1. بلندگوی سقفی

2. بلندگوی دیواری

دوربین سالن کنفرانس

دوربین‌ها بخش کلیدی در طراحی سالن کنفرانس هستند. خصوصاً در سالن‌های بزرگ که تعداد مدعوین زیاد است، باید از دوربین‌های تخصصی که قابلیت اتو ترک دارند، استفاده کنید. این قابلیت برای آن است که دوربین سالن به طور خودکار فرد سخنران را از طریق میکروفن میز شناسایی کرده و تصویر او را به‌ عنوان سخنران جلسه در صفحه‌ی مانیتور سالن پخش نماید.

بلندگوهای سالن کنفرانس

سیستم کنفرانس

بخش مرکزی مدیریت واحدهای میکروفن و بلندگو در سالن کنفرانس است. سیستم کنفرانس مجموعه‌ای از تجهیزات صوتی است که با هدف ارتباط راحت میان اعضای حاضر در سالن طراحی‌ شده است. این سیستم‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند مدیریت جلسه را در اختیار گرفته و مسیر صحبت‌ها را تغییر دهند. به شکلی که مدیر جلسه و یا فرد مستقر در اتاقک کنترل به‌ راحتی قادر است تا روند برگزاری جلسه را از طریق سیستم کنفرانس مدیریت نماید. سیستم‌های کنفرانس مدرن دارای قابلیت‌های متعدد از قبیل موارد زیر هستند:

1. امکان رأی‌گیری از اعضا
2. امکان شناسایی شرکت‌کنندگان
3. قابلیت ترجمه هم‌زمان
4. قابلیت پخش هم‌زمان صدا برای چندین منطقه مستقل
5. امکان یکپارچه‌سازی با سیستم‌های ویدیو کنفرانس
6. ضبط و بایگانی مکالمات جلسه کنفرانس

سیستم‌های سالن ویدئو کنفرانس

سیستم‌های ویدیو کنفرانس

ویدیو کنفرانس‌ها با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی ابداع شده‌اند و خیلی زود برای برگزاری جلسات آنلاین مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه برای تجهیز و راه اندازی سالن کنفرانس مدرن از سیستم‌های هوشمند ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنند تا بتوانند دامنه حضور افراد در جلسات را توسعه داده و به نوعی محیط جلسه را در بعد مکانی گسترده‌تری ادامه دهند. در بازار انواع مختلفی از سیستم‌های ویدیو کنفرانس وجود دارد که البته برخی از آنها برای اهداف شخصی و برخی دیگر برای مصارف عمومی مانند برگزاری جلسات سالن کنفرانس هستند. سیستم‌های ویدیو کنفرانس دسکتاپ یکی از بهترین و کاربردی‌ترین در میان فضاهای اداری است. این سیستم‌ها بر پایه کاربری نرم‌افزار و رابط‌های مبتنی بر مرورگر کار می‌کنند.

ویدئو پرژکتور سالن کنفرانس

ویدیو پروژکتور سالن کنفرانس

در خلال برگزاری جلسات سالن کنفرانس بارها لازم است تا اطلاعات را از طریق پرده‌های نمایش برای عموم حضار پخش کنیم. انواع ویدیو پروژکتور کنفرانس را برای این منظور طراحی کرده‌اند که از تجهیزات کلیدی در راه اندازی سالن کنفرانس است. این ویدیو پروژکتورها باید رزولوشن بالایی داشته باشند و از درگاه‌های استاندارد ارتباط چند رسانه‌ای پشتیبانی کنند. همچنین لازم است تا شدت روشنایی آنها آن‌قدر زیاد باشد که بدون نیاز به تاریک کردن محیط سالن کنفرانس توانایی پخش تصویر در پرده نمایش وجود داشته باشد.
پرده نمایش نیز خود یکی دیگر از تجهیزات جانبی برای راه اندازی سالن کنفرانس است که در مدل‌های گوناگون از قبیل دیواری، قابل ‌حمل، رومیزی و یا جمع شونده و… طراحی می‌شوند. پرده نمایش سالن کنفرانس باید قابلیت کافی نمایش تصویر در محیط روشنی را داشته باشد.

پنل VSP میز کنفرانس

میزهای کنفرانس مدرن دیگر آن میزهای ساده نیستند. چرا که حالا از انواع پنل‌های رومیزی VSP در بطن آنها استفاده شده است. این پنل‌ها در واقع واسط کاربری هر یک از افراد دور میز کنفرانس هستند و قرار است تا به آنها برای استفاده از گجت‌های الکترونیکی کمک کند. دلیل طراحی پنل‌های VSP نظم بخشیدن به تجهیزات الکترونیکی افراد حاضر در سالن کنفرانس است. این افراد از گجت‌های گوناگون از قبیل گوشی همراه، تبلت، لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و گاهاً لازم است تا اطلاعاتی را برای دیگر افراد جلسه اشتراک بگذارند. همچنین ممکن است به برق ۲۲۰ بود برای شارژ تجهیزات خود نیاز داشته باشند.
یک پنل VSP استارندارد باید دارای درگاه‌های استاندارد از قبیل HDMI، VGA، USP و 220VAC باشد. معمولاً در طراحی سالن کنفرانس به ازای هر ۲ صندلی و یا هر ۲ میکروفن روی میز یک عدد پنل VSP را نصب می‌کنند.

مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.

ما چگونه در کنار شما هستیم؟

ما در سه حوزه اصلی در کنار شما هستیم

مشاوره و ارزیابی پروژه سالن همایش

گام اول در اجرای هر پروژه‌ای شناخت دقیق نیازمندی‌ها و مقتضیات کارفرما است که طی جلسات مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارزیابی همراه با نمایندگان کارفرما انجام می‌پذیرد

طراحی فاز یک و دو سالن همایش

در گام دوم بر اساس اطلاعات پروژه، نیازمندی‌ها، بودجه و نظرات کارفرمای محترم، طراحی‌های فاز یک و دو با دقت در تمامی جزئیات و استانداردها انجام می‌شود

ساخت و تجهیز سالن همایش

در گام سوم، اجرای فاز معماری و ساخت پروژه توسط تیم مجرب و متخصص آغاز و سپس نصب تجهیزات و راه اندازی با بالاترین کیفیت و ظرافت تکمیل می‌گردد

  • احمد غفاری
    همه چیز به دقت و نظم خاصی انجام شد و ما از نتیجه کار لذا بردیم. توسعه مهندسی نیکان رو پیشنهاد می‌کنم. بسیار خلاق و به کارشون مسلط و متعهد هستند
    احمد غفاری
    پارس اپتیکال
  • سعید ریاضتی
    طراحی سالن کنفرانس شاید در ابتدا ساده به نظر بیاد اما وقتی کار رو یه شرکت تخصصی و با تجربه می‌سپرید تازه متوجه پیچیدگی و جزییات زیاد کار می‌شید. نیکان انتخاب درست ما برای اجرای سالن کنفرانسمون بود
    سعید ریاضتی
    بهرو تجارت غرب
  • زهرا نصر
    ما پیش از آشنایی با نیکان سالن کنفرانس داشتیم اما انگار نداشتیم و مجبور شدیم همه چیز رو از نو طراحی و اجرا کنیم و افسوس خوردیم چرا زودتر باهاشون آشنا نشده بودیم تا گرفتار دوباره کاری نشیم
    زهرا نصر
    ایساتیس اسکان