طراحی نمای ساختمان ویلایی

ساختمان های ویلایی، خانه‌هایی هستند که خارج از بافت اصلی شهر‌ها در مناطق روستایی و یا حاشیه شهری ساخته ‌می‌‌شوند. این خانه معمولا در محوطه‌های باز مانند باغ‌های شهری و یا فضاهای حیاط‌دار قرار دارند. از آنجا که محل احداث آنها فارغ از بافت شهری است، هر خانه الگوی طراحی جداگانه و منحصر به فردی دارد. عموما خانه‌هایی ویلایی از هر چهار طرف باز هستند. لذا لازم است تا برای تما‌می‌ جهات آنها طراحی نما‌ی‌ ساختمان ویلایی را انجام بدهیم.

طراحی نمای ساختمان ویلا از نکات برجسته در ساخت چنین ساختمان‌هایی است. صاحبان این املاک برای ایام تفریح و روز‌های استراحت خود، این بنا‌ها را احداث کرد‌ه‌اند و قطعاً علاقه دارند تا از نهایت زیبایی، ‌هارمونی و هماهنگی آن با محیط اطراف لذت ببرند. برای همین است که طراحی نمای ساختمان ویلایی کاملاً در کانون توجه صاحبان املاک ویلایی قرار دارد.

سوال‌هایی که باید برای آن‌ها جواب داشته باشیم؟

اگر صاحب ملک ویلایی هستید و یا در اندیشه ساختن بنایی ویلایی ‌می‌باشید، قاعدتا از همین اکنون برای هر چه زیباتر شدن و تاثیرگذار بودن آن برنامه دارید. اما برای طراحی نمای ساختمان ویلایی خود چه کار ‌می‌کنید؟

اصولا چه ایده‌ای برای تکمیل نمای ظاهری ساختمان دارید؟

آیا ‌می‌دانید که کدام سبک‌های معماری در نماسازی مناسب اقلیم و ساختمان ویلایی شما است؟

آیا علاقه دارید تا هم سنگ ساختمان‌های سنتی محلی باشید و یا در تفکر ایده‌های نوین حرکت ‌می‌کنید؟

با هر اید‌ه‌ای که باشید، برای طراحی نمای ساختمان ویلایی به خدمات تخصصی نیاز دارید. گروه فنی مهندسی نیکان مجری تخصصی طراحی نمای ویلا ‌می‌‌تواند به شما در این امر کلیدی یاری رساند. خدمات گروه نیکان شامل بررسی استعداد‌های ساختمان، مشاوره با صاحبان ملک، طراحی الگو‌های مناسب نماسازی و در نهایت اجرای نمای حرفه‌ای ساختمان‌های ویلایی است.

نمای ساختمانمو زیبا کنید

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021

چرا طراحی نما ساختمان ویلایی مهم است؟

  • آیا شما هم فکر ‌می‌کنید که طراحی نمای ویلا در حاشیه پروژه ساخت ساختمان ویلایی قرار دارد؟
  • مثلاً این طور فکر ‌می‌کنید که کیفیت ساختمان چیزی متفاوت از ظاهر زیبای آن است؟
  • اما آیا ‌می‌توانیم از یک ساختمان با ظاهر نه چندان زیبا انتظار کیفیت برتر را داشته باشیم؟

طراحی نمای ویلا به اندازه طراحی پلن، ساخت سازه و حتی جانمایی تما‌می‌ امکانات آن از اهمیت یکسانی برخوردار است. زیرا شما ساختمان ویلایی خود را برای گذراندن ایام استراحت ‌می‌خواهید. قاعدتاً حضور در یک بنای زیبا با معماری ‌هارمونیک و جذاب، کیفیت ایام تفریح شما را دو چندان خواهد کرد.
اما ارزش نمای ساختمان ویلایی فراتر از لذت تماشای ساختمانی زیبا است. زیرا باعث هر چه برجسته‌تر شدن آن ساختمان در منطقه ‌می‌‌شود. این تاثیرگذاری باعث ارزش آفرینی آن خواهد شد. با طراحی مناسب و زیبای نمای ساختمان ویلایی ‌می‌توانیم ساختمانی ارزشمندتر را بیافرینیم. ساختمانی که در آینده قیمت بالاتری دارد و ‌می‌تواند سرمایه‌گذاری بهتری برای بازگشت سرمایه باشد.

انواع سبک‌های طراحی نمای ویلایی

معمولا خانه‌های ویلایی در حاشیه شهر‌ها و یا فضاهای روستایی احداث ‌می‌‌شوند. در این اواخر نیز ایده تاسیس شهرک‌های تفریحی در مناطق خوش آب و هوا مطرح است. خلاصه ویلا‌ها از هیاهوی اصلی شهر‌ها دور هستند؛ اما دلیل نمی‌شود تا در زیباسازی آنها به دنبال ایده‌های خاص و زیبا نباشیم. هر معماری تلاش ‌می‌‌کند تا الگوی جذاب و خلاقانه‌تری از طراحی نمای ویلا بیافریند. اما در کل ‌می‌توانیم تما‌می‌ ایده‌ها را در چهار سبک اصلی دسته بندی کنیم.

  1. طراحی نمای ویلایی مدرن
  2. ویلایی کلاسیک یا رو‌می‌
  3. نمای ویلایی بو‌می‌ یا سنتی
  4. نمای ویلایی روستایی یا روستیک

این چهار سبک، سنگ بنای طراحی نمای ویلایی هستند. هر معماری به ترتیبی با الهام از این 4 ایده طراحی نهایی خود را تکمیل ‌می‌‌کند. اما این چهار سبک اصلی چه ویژگی‌هایی دارند؟

طراحی نمای ویلایی مدرن

نما سازی در خلق خطوط صاف همراه زوایای شکسته در نهایت سادگی تما‌می چیزی است که از نمای ویلایی مدرن دیده ‌می‌‌شود. این نماسازی فارغ از هر زرق و برق در طراحی کاملاً سرراست و یا اصطلاحاً ‌مینیمالیست شکل ‌می‌‌گیرد. در طراحی نمای ساختمان مدرن به دنبال خلق ظاهری ساده اما برجسته هستیم. خطوط صاف و شکسته و یا انحنا سازی‌های ساده در این نماسازی کاملا به چشم ‌می‌‌آیند.

طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن
طراحی نمای ساختمان ویلایی رومی

طراحی نمای ویلایی کلاسیک یا رو‌می

نمای رو‌می‌ بهترین ایده برای نمایش ساختمان لوکس و تجملاتی است. در طراحی نمای رو‌می‌ از عناصر پر زرق و برق به وفور استفاده ‌می‌شود. در نمای رو‌می‌ تماما از سنگ‌های خاص و گران قیمت مرمر، تراورتن و… استفاده ‌می‌کنند. چرا که این نما فقط با حضور سنگ طبیعی شکل و فرم اصیل خود را ‌می‌آفریند. در طراحی نمای ساختمان ویلایی کلاسیک عناصر برجسته مانند ستون‌ها، سرستون‌‌ها، تاج و حتی مجسمه و… حضور دارند. هزینه اجرای نمای کلاسیک زیاد است. اما گاهی ‌می‌توانیم این سبک را با الگوی نمای مدرن درآ‌میخته و به طراحی جذاب اما کم‌هزینه تری بسنده کرد.

خدمات مشاوره طراحی نما ساختمان

اگر به دنبال شرکتی هستید که ساختمان مسکونی، تجاری، اداری یا ویلایی خود را به بهترین شکل طراحی ظاهر آن را انجام دهید، می‌توانید از گروه مهندسین و کارشناسان نیکان استفاده کنید. کارشناسان نیکان می‌توانند به شما در چگونگی تدوین برنامه‌های جامع برای طی شدن مراحل طراحی، ساخت و اجرا ساختمان‌های ویلایی، خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه نمایند.

طراحی نمای ویلایی بو‌می‌ یا سنتی

برای خلق چنین نما‌هایی کاملا وابسته به فرهنگ منطقه، مصالح پرکاربرد در جغرافیای منطقه و حتی شرایط آب و هوایی هستیم. وقتی به ساختمان‌های کلاسیک هر منطقه نگاه بیاندازید، قطعاً عناصر مشترک معماری در طراحی و نماسازی آنها را پیدا ‌می‌‌کنید. این عناصر مشترک تصادفی نیستند. بلکه ریشه در فرهنگ مردم منطقه دارد. مثلا وقتی در شمال کشور خانه ‌می‌سازید، بهتر است تابع سبک معماری شیروانی برای مقابله با آب و هوای بارانی باشید. اما وقتی در شهر‌های مرکزی ایران نگاه کنید، به نقش پر رنگ خاک در نماسازی ساختمان‌ها پی خواهید برد. طراحی نمای ویلا براساس آورد‌های بو‌می‌ و سنتی مزایایی هم دارد. مثلاً مصالح را با قیمت کمتری تهیه ‌می‌کنید و یا از استادکاران بهتری برای ساخت نما استفاده خواهید کرد. در نهایت نیز دارای یک ساختمان زیبا هم سنگ ساختمان‌های بو‌می‌ منطقه شده‌اید و این همنشینی قطعا جذابیت خاص خودش را دارد.

طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی
طراحی نمای ساختمان ویلایی روستایی

طراحی نمای ویلایی روستایی یا روستیک

نمای روستایی چیزی متفاوت از نمای سنتی است. در نمای روستایی به دنبال طراحی ساختمان‌هایی شبیه به خانه‌های روستایی هستیم. در این مسیر ‌می‌توانیم از آورد‌های سنتی و فرهنگی منطقه استفاده کنیم. عموما خانه‌‌های روستیک یا روستایی را با نمایی کار شده از چوب و سنگ در طراحی سقف‌های شیروانی ‌می‌سازند.

نمای ساختمانمو زیبا کنید

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021

مصالح کاربردی در طراحی نمای ویلا

از سبک‌های طراحی نما ساختمان ویلا که عبور کنیم، نوبت به ساخت و اجرای آنها ‌می‌‌رسد. در این ‌میان به انواع مصالح برای نماسازی نیاز داریم. عمده مصالح متداول طراحی نما به قرار زیر است.

خدمات برندینگ ساختمان

انواع سنگ در طراحی نمای ساختمان

سنگ‌ها از بهترین و پرطرفدارترین مصالح مناسب نماسازی هستند. سنگ متریال مقاو‌می‌ است که در مقابل هر نوع شرایط نامساعد جوی کاملا ماندگار و پابرجا است. در عین حال منابع دسترسی به آن زیاد است. اما مهمترین قابلیت نمای سنگی جلوه بصری بسیار زیبا و باشکوه آن است. نمای سنگی با هر سبک طراحی شده، فضای بصری بسیار زیبایی دارد. این نما کاملا برجسته باعث هر چه بهتر دیده شدن ساختمان ‌می‌شود. البته انواع سنگ متفاوت هستند و با قیمت‌های متفاوتی نیز به فروش ‌می‌رسند. برای طراحی نمای رو‌می‌ باید از سنگ استفاده کنید. اما ‌می‌‌توان از ترکیب سنگ‌های گران قیمت و ارزان قیمت طرح نهایی نما را اقتصادی‌تر کرد. در عین حال گاها ‌می‌توان در ایده‌های خلاقانه از سنگ به همراه پوشش‌های بتنی، سرا‌میکی و حتی چوبی و فلزی در نماسازی استفاده کرد.

انواع آجر در طراحی نمای ساختمان

آجر در اصل مصالح دیوارچینی است. اما فرم جانمایی آجر‌ها در کنار یکدیگر با آن ظاهر قهوه‌ای و یا خاکستری در رنگ بندی متنوع به تنهایی جذابیت بصری چشمگیری دارد. البته برای طراحی نما از آجر‌های مخصوص نماسازی استفاده ‌می‌شود که فرم کاملاً تاثیرگذاری در نمای کلی ساختمان ایجاد ‌می‌‌کنند.
آجر از قدیمی‌ ترین و در عین حال ساده ترین مصالح ساختمانی در نماسازی است. انواع آجر از قالبگیری خاک و آب و حرارت دیدن در کوره تهیه ‌می‌ شوند. ترکیبی کاملا ساده، ارزان قیمت، ماندگار و مقاوم که ‌می‌ تواند نمای زیبایی نیز داشته باشد. نمای آجری ساختمان از ایده ‌های سنتی ایرانی است. از دیرباز برای نماسازی خانه ‌های ایرانی از آجر استفاده شده است. حالا هم با ترکیب مناسبی از انواع آجر و یا تلفیق آن با سنگ ایده ‌های جذاب از طراحی نمای ساختمان ویلا را تکمیل ‌می‌‌کنند.

خدمات برندینگ ساختمان
خدمات برندینگ ساختمان

نماسازی با چوب

نمای چوبی از بهترین ایده ‌ها برای طراحی نمای ساختمان ویلایی است. زیرا کاملاً برای انتقال حس حضور در منطقه روستایی تاثیرگذار است. اگر به دنبال خلق نمای روستایی و یا رستیک باشید باید از کنار هم قرار دادن چوب و سنگ استفاده کنید. چوب متریال کاربردی در مناطق شمالی کشور است. خانه‌های شمالی دارای نمای چوبی هستند. چوب بخش برجسته در خلق جلوه بصری چنین خانه‌‌هایی است. بنابراین استفاده از چوب حتی ‌می‌‌تواند هنر نماسازی سنتی و همراهی فرهنگی در ویلا‌های شمال کشور را به دنبال داشته باشد.

سیمان در طراحی نمای ساختمان ویلایی

پوشش ‌های ساده یکپارچه بتنی و یا سیمانی از جمله ایده‌های متداول در طراحی نمای ویلایی است. این ایده به روش ‌های متعددی انجام ‌می‌ شود. در برخی موارد تمام سطوح ساختمان را با لایه‌ای از ملات سیمان و یا بتن سبک ‌می‌ پوشانند. در ایده ‌های دیگر از قطعات پیش ساخته بتنی برای طراحی نمای ویلایی استفاده ‌می‌کنند. نمای بتنی ارزان قیمت است، بسرعت اجرا ‌می‌ شود، ماندگار است و تقریبا با هر خانه در هر اقلیم جغرافیایی سازگار است. از طرفی باعث سبک شدن وزن ساختمان نیز خواهد شد.

خدمات برندینگ ساختمان
خدمات برندینگ ساختمان

فلزات در طراحی نمای ویلایی

نمای فلزی چندان مرسوم نیست و کاملا در دست نما‌های مدرن اما جذاب قرار ‌می‌‌گیرد. البته به ندرت شاهد استفاده نمای تمام فلزی در طراحی خانه ‌های ویلایی هستیم. حضور فلز معمولاً برای تکمیل دیگر مصالح مانند سنگ و آجر در نماسازی استفاده ‌می‌شود. در عین حال ترکیب فلز و شیشه از بهترین ایده ‌ها برای خلق نمای مدرن است.

نکته ‌هایی برای طراحی نمای ساختمان‌های ویلایی

خانه ویلایی شما نیاز به زیبا شدن دارد و برای این زیبا شدن باید به هنر طراحی نمای ویلا مسلط باشیم. برای طراحی نمای ساختمان ویلایی شرکت ‌های خدماتی با فعالیت تخصصی مانند گروه توسعه مهندسی نیکان حضور دارند که ‌می‌‌توانند در هر نوع ساختمان از ایده‌های جذاب و چشمگیر و البته خلاقانه استفاده کنند. با این وجود لازم است تا از برخی نکات تکمیلی در طراحی نمای ویلای اطلاع داشته باشید:

  • در طراحی نمای ویلایی به سبک خاصی پایبند باشید. استفاده از روش ‌های ناشناخته و یا نامعلوم جلوه بصری جذابی ندارد.
  • در نماسازی خلاق باشید و سعی کنید از متریال ‌های متنوع با بافت متفاوت استفاده کنید. مانند تلفیق انواع سنگ و یا سنگ و آجر و…
  • پرداختن به جزئیات را در طراحی نمای ویلایی جدی بگیرید.
  • سعی در استفاده از المان ‌های عمودی داشته باشید. المان ‌های عمودی قامت ساختمان شما را بلندتر نشان ‌می‌دهند.
  • سعی در خلق نما‌های متفاوت از فضای شهری داشته باشید. ظاهر خانه ویلایی شما نیز باید احساس بودن در محیط روستایی را تداعی سازد.
  • از نورپردازی نما برای هرچه زیباتر شدن جلوه بصری ساختمان استفاده کنید.
نتیجه‌گیری

ساختمان‌های ویلایی عموماً در شرایطی منفرد و جدا از هم ساخته ‌می‌ شوند. لذا هرچهار سمت آن‌ها در معرض دید قرار دارد. در طراحی نمای ویلایی باید برای تما‌می‌ جهات قابل رویت ساختمان برنامه داشته باشید. برای طراحی نمای ساختمان ویلایی ‌می‌ توانید از خدمات تخصصی سایت نیکان استفاده کنید. کارشناسان نیکان با تکیه بر قابلیت‌‌های ساختمان، بودجه شما و همچنین سلایق شما بهترین الگوی نماسازی را طراحی ‌می‌‌کنند و این الگوی طراحی شده را با رعایت بالاترین استاندارد‌ها اجرا خواهند کرد.