برندینگ شهرک ویلایی برای افزایش ارزش املاک شهرک، توسعه زیرساختهای شهری، ارائه خدمات بهتر به ساکنین و در نهایت هر چه شناخته شدهتر بودن شهرک انجام میشود. شهرکهای ویلایی با هدف سرمایهگذاری ساخته میشوند و قطعاً باید در بازگشت سرمایه و ایجاد ارزش افزوده تأثیرگذار باشند. در عین حال این شهرک باید مسیر توسعهای پایدار را سپری کرده و تا مدتها به عنوان یک مرکز مطمئن، امن و جذاب در منطقه معرفی شود. شرایطی که تنها در سایه بهرهمندی از تکنیکهای برندینگ شهرک ویلایی امکانپذیر است.
افراد زیادی در تکاپوی تهیه ویلا راهی مناطق خوش آبوهوای اطراف شهرهای بزرگ میشوند. در این میان قطعاً به خرید زمین و حتی خرید ویلای کامل از یک منطقه امن با فرصت سرمایهگذاری بلند مدت که زیرساختهای مناسب شهری دارد، فکر میکنند. این افراد در جستجوی خود با نام شهرها و محلههای زیادی روبرو میشوند. اما برای سرمایهگذاری به سمت شهرک و یا منطقهای خواهند رفت که در نگاه آنها جایگاهی برجسته، شناخته شده و مطمئن داشته باشد. برندینگ شهرک ویلایی برای این است که بتوانیم در فهرست معتبرترین مکانها برای فرصتهای سرمایهگذاری قرار بگیریم و جایگاه شهرک را به عنوان یک منطقه قابل توجه جهت سرمایهگذاری معرفی کنیم.
مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش
برندینگ شهرک ویلایی چیست؟
ویلا کجا بخریم؟ برای ساخت ویلا در کدام شهر اقدام کنیم؟ کدام شهرک امنتر است؟ و یا در کدام شهرک ویلایی از زیرساختهای مناسب شهری استفاده شده است؟ این سوالات و دهها مدل سؤال مشابه در نزد تمام کسانی که قصد خرید ویلا و یا زمین ویلایی دارند، پرسیده میشوند. اما وقتی به جوابها و نتایج توجه کنیم با نامها و محلههایی معروف، شناخته شده و معتبر روبرو هستیم. هیچ چیز تصادفی نیست و قطعاً این مکانهای شناخته شده برای اعتبار خود که همان برندینگ شهرک ویلایی است، تلاش کردهاند.
برندینگ شهرک ویلایی مجموعه تکنیکهایی است که نام و اعتبار شهرک را در منطقه افزایش داده و حتی آوازه آن را تا مکانهای دورتر میرساند. برندینگ شهرک ویلایی باعث میشود تا آوازه و اعتبار شهرک از سطح منطقه فراتر رفته و تا تحقیق و جستجو و حتی توصیه و پیشنهاد خیل بسیار افراد مطرح میشود. با کمک تکنیکهای برندینگ شهرک ویلایی میتوانیم برای جذب مشتریان بهتر، ارزش آفرینی واحدهای شهرک و توجه همراه علاقه بیشتر ساکنین و مالکان شهر برنامهریزی کنیم. به این ترتیب توانستهایم تا برای شهرک ویلایی اعتباری بسیار فراتر از منطقه ایجاد کرده که قطعاً در توسعه اقتصادی و زیرساختهای شهری آن تأثیرگذار است.
مزایای برندینگ شهرک ویلایی
تا زمانی که برندینگ شهرک ویلایی را اجرا نکرده باشیم، شهرکها در همان سطح منطقه باقی میمانند و هرگز نمیتوانند در سطح شهرکهای فرامنطقه ای برای جذب سرمایه گذارهای بیرونی از آن منطقه اقدام کنند. توجه کنید که مشتریان واحدهای مسکونی شهرکهای ویلایی لزوماً در بازدید از منطقه آنجا را انتخاب نمیکنند. این سرمایهگذارها ممکن است کیلومترها دورتر و از طریق توصیه، تحقیق و حتی جستجویی ساده برای بودن در شهرک ویلاییها مشتاق باشند. مزایای برندینگ شهرک ویلایی به قرار زیر است:
- باعث شناخته شدن شهرک در منطقه میشود و میتواند با دیگر شهرکهای منطقه رقابت کند.
- باعث شناخته شدن شهرک در فرامنطقه میشود. به شکلی که خیل بسیار افراد بدون نیاز به حضور در منطقه از وجود چنین شهرکی اطلاع دارند.
- اعتبار شهرک افزایش پیدا کرده که در جذب اعتماد سرمایهگذارها تأثیرگذار است.
- در هر چه امنتر نشان دادن شهرک تأثیرگذار است.
- در جلب رضایت اهالی و مالکین فعلی شهرک تأثیر گذاشته و باعث میشود تا از حضور در شهرک استقبال کنند.
- در افزایش جمعیت شهرک و ایجاد محیط پرجنبوجوش تأثیرگذار است.
- باعث میشود تا شهرک بر سر زبانها افتاده و افراد، حضور در آنجا را به یکدیگر توصیه کنند.
چگونه برندینگ شهرک ویلایی انجام میشود؟
از اهمیت برندینگ در توسعه خدمات شهری و شناخته شدن بهتر و بیشتر شهرکهای ویلایی گفتیم؛ اما این برندینگ شهرک ویلایی چگونه اجرا میشود؟ اولین نکته داشتن دورنمایی جامع برای شناخته شدن همه جانبه شهرک ویلایی است. دقت کنید که برندینگ شهرک ویلایی در زیر ساختهای برندینگ مکان قرار دارد و هرگز نمیتوانیم با اجرای یک تبلیغ ساده و یا یک بنر و معرفی در فضای مجازی به این مهم دست پیدا کنیم.
برندینگ در اصل اعتباری ریشهدار است و به جایگاه برجسته شهرک اشاره میکند. افراد شهرکهایی که در نگاه آنها مطمئن و برجسته هستند را به یکدیگر معرفی میکنند. قاعدتاً با چند تکنیک تبلیغ ساده نمیتوانیم در تکاپوی چنین اعتباری باشیم. برای اجرای برندینگ شهرک ویلایی به پروسهای زنجیرهوار از اعتبار آفرینی نیاز داریم. در ادامه به دورنمایی از این تکنیکهای اجرایی اشاره میکنیم.
به چه رویکردی در برندینگ نیاز دارید؟
اولین قدم برای برندینگ مکان بررسی اهداف است. برای برند شدن زمینههای متعددی وجود دارد. مثلاً گاهی ممکن است برای خرید ویلاهای آماده توسط سرمایه گذارهای جدید اقدام میکنید و یا در تکاپوی فروش زمین شهرکی جهت ترغیب سرمایهگذارها برای ویلاسازی هستید. از طرفی نوع دورنمای خدمات شهری برای توسعه پایدار شهرک را مد نظر داشته باشید. به این ترتیب میتوانیم با رویکرد هدفگذاری برنامه جامع و شفافتری از برندینگ شهرک ویلایی داشته باشیم.
آیا به حمایتهای سازمانی نیاز دارید؟
برقراری شبکهای از افراد و فرصتها برای مدیریت برندینگ الزامی است. قاعدتاً به تنهایی نمیتوانید نام و آوازه یک شهرک را در منطقه و حتی فراتر از آن در کل کشور و خارج از مرزهای ایران بلند کنید. برای این کار به ایجاد شبکه سازی نیاز دارید. در مدیریت برندینگ باید بررسی کنیم که کدام سازمانها و یا ارگانهای خصوصی و حتی دولتی و یا سازمانهای شهری و… میتوانند به ما برای برندینگ شهرک ویلایی کمک کنند. به این ترتیب میتوانیم با ایجاد تعامل در کنار سازمانهای شهری و منطقهای برای هر چه شناخته شدهتر شدن شهرک دست به کار شویم.
از فرصتهای فرهنگی و ویژگیهای منطقهای استفاده کنید
برندینگ مکان بر پایه تعامل با دنیای اطراف آن منطقه ایجاد میشود. شهرکهای ویلایی یکی از برجستهترین مکانها با ساختار شهری در مناطق خوش آبوهوا هستند که عموما در کنار بسترهای فرهنگی، بومی و زیستی و حتی جغرافیایی منطقه شکل میگیرند. بدون توجه به این فرصتهای بومی و فرهنگی محیط شهرک تبدیل به غریبهای در منطقه خواهد شد. زمانی که منطقه آمادگی پذیرش شهرک را ندارد، چطور میخواهید برای برندینگ آن جهت تأثیرگذاری بر دیگر افراد سرمایهگذاری کنید؟
ظرفیت برندینگ منطقه را ارزیابی کنید
ظرفیت برندینگ یک موضوع چالش برانگیز است که کم توجهی به آن گاهاً باعث صرف هزینههای زیاد و عدم نتایج مطلوب خواهد شد. در مدیریت برندینگ باید برای بررسی پتانسیلهای مکان مثلاً همین شهرکهای ویلایی اقدام کنید. همه شهرکها از پتانسیل یکسان برای اجرای تکنیکهای برندینگ برخوردار نیستند. در عین حال برندینگ همه شهرک را نمیتوانیم با یک فرمول یکسان برنامهریزی کنیم. آنچه مسلم است برای شناخته شدن شهرک ویلایی باید توسعه برندینگ را در پیش بگیرید؛ اما مهم است که از ظرفیتهای شهرک در اینباره اطلاع داشته باشید.
روی نقاط قوت شهرک متمرکز شوید
برجسته کردن نقاط قوت از اصول مدیریت برندینگ است. هر شهرکی یک یا چند ویژگی برجسته دارد. مثلاً شهرکهای ساحلی به دریا نزدیک هستند و یا شهرکهای جنگلی از نعمت دسترسی ساده به محیط جنگل برخوردار هستند. برخی شهرکها به چند نوع مظاهر طبیعی اطراف خود دسترسی دارند. برخی شهرکها نزدیک شهر هستند و یا به مراکز تجاری دسترسی دارند. حتی نقاط قوت میتوانند موضوعات بدیهیتر و سادهتری باشد.
مثلاً شهرک ویلایی از دسترسی ساده تا مرکز شهر برخوردار است و یا فاصله آن از تهران خیلی کوتاه است. حتی برخورداری از یک چشمانداز و شرایط آبوهوایی هم میتوانند نقاط قوت باشند که در چگونگی اجرای تکنیکهای برندینگ شهرک ویلایی مورد توجه قرار میگیرند.
از پتانسیلهای داخل شهرک غافل نشوید
یکی از تکنیکهای برجسته برندینگ شهرک ویلایی نشان دادن قابلیتها و امکانات در داخل شهرک است. موارد زیادی را در این باره میتوانیم معرفی کنیم. از قبیل شهرک از امنیت خوبی برخوردار است و یا شهرک از امکانات زیر ساخت شهری برخوردار است. برخورداری از برق، گاز، آب، خطوط تلفن و اینترنت، مسیر دسترسی و امکانات دیگر شهری از قبیل مراکز خرید، مراکز تفریحی، پارکها، مناظر طبیعی و… همگی فهرست بلند بالای امکانات و خدمات شهری هستند که میتوانیم از آنها برای توسعه برندینگ شهرک ویلایی نیز استفاده کنیم.
برای معرفی شهرک در سطح منطقه و فرامنطقه اقدام کنید
پس از بررسی پتانسیلها و قابلیتهای برندینگ حالا باید دست به کار شوید و از ابزارهای مناسب برای معرفی هر چه بهتر شهرک ویلایی اقدام کنید. تبلیغات فیزیکی در سطح شهرها و جادهها اولین و سادهترین حرکت است. اما باید زنجیرهای از ابزارها را در کنار هم استفاده کنید. تبلیغ در سطح سایتهای اینترنتی، مجلات و روزنامهها، شبکههای اجتماعی و… بخش دیگری از این زنجیره هستند. نکته کلیدی در ارتباط منطقی میان این ابزارها جهت معرفی شهرک است.
به عنوان مثال میتوانید برای شهرک یک سایت یا یک پیج اینستاگرامی راهاندازی کنید. حال در این بستر مجازی باید به تمامی قابلیتها، امکانات، خدمات و ویژگیهای شهرک بپردازید. در عین حال درج تصاویر زیبا را فراموش نکنید. سرانجام میتوانید از ابزارهای تبلیغی مانند تهیه بنرهای اینترنتی و یا تبلیغات شهری استفاده کنید و در آنجا ارتباط معنادار به سایت و یا پیج تخصصی شهرک را برنامهریزی کنید.
ریفرال مارکتینگ را فراموش نکنید
برندینگ بر پایه تجربه افراد شکل میگیرد. در واقع این افراد عادی هستند که با اظهار نظر خود درباره یک کالا، یک مکان و یا یک نام تجاری جایگاه برندینگ آن را افزایش میدهند. ریفرال مارکتینگ توسعه زیرساخت بر پایه تبلیغ دهان به دهان است. وقتی کسی از جایگاه شهرک صحبت میکند و سرمایهگذاری در آنجا را به دیگران توصیه میکند، در واقع توانستهاید تا تکنیک ریفرال مارکتینگ را اجرا کنید. برای اینکار روشهای متعددی وجود دارد و یکی از بهترین آنها ایجاد باشگاه مشتریان و یا بهتر بگوییم باشگاه مالکین و سرمایهگذارهای شهرک است.
سرمایهگذارهای فعلی بهترین ابزار برای برندینگ شهرک ویلایی هستند. با ارائه خدمات شایسته و ارتباط با مالکین فعلی شهرک از طریق سمینارها، همایشها، گردهمایی و حتی شبکههای اجتماعی برای اجرای تکنیکهای ریفرال مارکتینگ دست به کار شوید. چرا که این افراد دهان به دهان از امکانات و قابلیتهای سرمایه گذاری شهرک نزد دیگران صحبت میکنند.
مراحل اجرایی جهت برندینگ شهرک ویلایی
برای اجرای برندینگ شهرک ویلایی با زنجیرهای از اقدامات پیدرپی و یا موازی یکدیگر روبهرو هستیم که فهرست گسترده از اقدامات اجرایی، فنی و یا کمپینهای تبلیغاتی را شامل میشود. اشاره به تمامی جزئیات مراحل برندینگ شهرک ویلایی خارج از حوصله این مقاله است. لذا به تفصیل از مراحل کلی در اجرای اصول برندینگ شهرکها صحبت میکنیم. این مراحل به قرار زیر هستند:
- تعیین اهداف و بررسی مأموریتها
- تحلیل و بررسی شهرک جهت پیدا کردن نقاط قوت، پتانسیلها و هر نکته که ارزش برندینگ داشته باشد.
- بررسی کمبودها، نقاط ضعف و چگونگی پوشش آنها و یا چگونگی تأمین نیازها
- بررسی تعاملهای فرهنگی و یا استفاده از قابلیتها و مظاهر طبیعی
- برنامهریزی برای چگونگی استفاده از پتانسیلها جهت معرفی شهرک
- ایجاد ابزارهای ارتباطی
- تلاش برای همکاری با مردم منطقه، سازمانها
- توجه به مالکین و ساکنین شهرک
- ایجاد یک استراتژی بلند مدت برای توسعه نام و هر چه پررنگ شدن آوازه شهرک برای همیشه
توصیههایی برای مدیریت برندینگ شهرک ویلایی
برندینگ در کل پروسه طولانی و زمانبری است. شهرکهایی که آوازه آنها در فراتر از منطقه پیچیده و حالا همه خرید ملک و زمین در آنجا را به یکدیگر توصیه میکنند، در بازه طولانی و با حوصله مراحل کلیدی برندینگ را سپری میکنند. لذا صبر و حوصله مهمترین توصیه ما برای برندینگ شهرک ویلایی است. اما در این حوصله باید استراتژی داشته باشید. قرار نیست چون دستاوردهای برندینگ در طولانی مدت به دست میآیند، در تمام این فاصله بیبرنامه باشیم و نخواهیم تا یک ساختار استراتژیک را دنبال کنیم.
بدون استراتژی فرصت را از دست میدهیم. بنابراین توصیه کلیدی بهرهمندی از یک برنامه بلند مدت و اهداف استراتژیک است. هر نوع تبلیغ که هماکنون اجرا میکنید، میتواند سنگ بنای استراتژی بلند مدت شما باشد. راهاندازی سایت، کمپینهای اجتماعی، باشگاه مالکین همگی دورنمای یک استراتژی هدفمند هستند. برندینگ شهرک ویلایی اگر چه پروسه طولانی مدت است؛ اما پس از اجرای اصولی نتایج لذت بخش به دنبال دارد. برای اجرای تمامی خدمات برندینگ شهرکی ویلایی و ارائهی مشاورههای کلیدی میتوانید از خدمات تخصصی گروه توسعه مهندسی نیکان استفاده کنید.