طراحی و تجهیز آمفی تئاتر

 

طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر به طیف بزرگی از انواع ملزومات تخصصی نیاز دارد که به ‌قرار زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • انواع اسپیکرهای دیواری و یا سقفی
  • انواع آمپلی فایر و سیستم‌های پیجینگ
  • سیستم‌های نورپردازی سالن
  • دوربین‌های مدار بسته
  • صندلی‌ها و ملزومات نصب آنها
  • متریال‌ها برای دیوارپوش ها و اجرای سقف کاذب
  • متریال کفپوش

قاعدتاً برای بهره‌مندی مفید از سالن‌های آمفی تئاتر به نصب و راه‌اندازی اصولی تمامی این تجهیزات نیاز داریم. البته در قدم اول لازم است تا آنها را به‌ درستی بشناسید و آگاهانه متناسب با نیاز سالن هر کدام از آنها را تهیه کنید.

ما چه خدمات مرتبطی انجام می‌دهیم :

طراحی سالن کنفرانس

طراحی سالن کنفرانس

طراحی سالن همایش

تجهیز سالن همایش

تجهیز سالن کنفرانس

توسعه مهندسی نیکان پشتوانه انتخاب شماست

مراحل طراحی , ساخت و تجهیز آمفی تئاتر

طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش

طراحی , ساخت و تجهیز آمفی تئاتر به پنج دسته‌بندی مختلف تقسیم می شود که به تفکیک در ادامه توضیح خواهیم داد :

مشاوره طراحی و تجهیز آمفی تئاتر

در طراحی و تجهیز آمفی تئاتر کلیه مشاوره‌ها، طراحی‌ها و ارائه خدمات توسط تیم مشاوره و طراحی می بایست مطابق با مقررات ملی ساختمان و نشریه‌های سازمان معاونت برنامه­ ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (برنامه و بودجه) انجام پذیرد.

 

مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر , کنفرانس و همایش

اگر به دنبال شرکتی معتبر و متعهد با رزومه درخشان برای طراحی و تجهیز سالن آ»فی تئاتر , کنفرانس و همایش خود هستید ، توسعه مهندسی نیکان در خدمات شماست
مشاوره رایگان

هزینه تجهیز آمفی تئاتر

برای تجهیز سالن آمفی تئاتر به طیف بزرگی از ملزومات نیاز داریم که باید با توجه به پتانسیل محیط به روشی انتخاب شوند و لازم است تا کاملاً مهندسی شده در جای خود قرار بگیرند. از نورپردازی تا طراحی سیستم‌های صوتی و تصویری و حتی چگونگی قرار دادن صندلی‌ها همگی از رویکرد مهندسی شده در تجهیز آمفی تئاتر هستند. هزینه اجرای این تجهیزات نیز وابسته به بزرگی سالن، رویکرد استفاده از امکانات، چگونگی بهره‌مندی از سیستم‌های صوتی و تصویری محاسبه می‌شود.

نیازمندی‌های طراحی , اجرا و تجهیز آمفی تئاتر

اسپیکرها در سالن آمفی تئاتر

اسپیکرها از مهمترین تجهیزات آمفی تئاتر هستند که در آخرین حلقه از طراحی سیستم صوتی سالن حضور دارند و قرار است تا صدایی رسا و یکدست را در کل فضای سالن توزیع نمایند. قطعاً نمی‌خواهیم تا افراد حاضر در سالن از صدای بلند اسپیکرها آزرده‌ خاطر شوند و یا این صدا را در همهمه‌ی بزرگ فضای سالن گم کنند. لذا از تکنیک‌های مهندسی شده برای انتخاب نوع، تعداد، مقدار توان خروجی، موقعیت نصب انواع اسپیکر در سالن آمفی تئاتر استفاده می‌کنند.

اسپیکر سالن آمفی تئاتر

معمولاً بسته به شرایط سالن و نگاه مهندسی شده برای انتخاب تجهیزات آمفی تئاتر از انواع بلندگوهای پسیو و یا اکتیو برای نصب در این سالن‌ها استفاده می‌شود. اسپیکرهای اکتیو در داخل خود دارای آمپلی فایر مستقل هستند و معمولاً در اندازه‌های بزرگ برای تولید صداهای بلند طراحی شده اند. اما در ساخت اسپیکرهای پسیو از سیستم آمپلی فایر مستقل استفاده نشده است و وابسته به آمپلی فایر مرکزی سیستم صوتی سالن هستند. معمولاً این مدل‌های پسیو را در ابعاد کوچک برای توزیع صدا در فضاهای محدود می‌سازند. در سالن‌های کوچک به تعداد زیاد از این مدل‌های پسیو نصب می‌کنند تا یک توزیع صدای یکدست ایجاد شود.

 
انواع آمپلی فایر سالن آمفی تئاتر

انواع آمپلی فایر مناسب آمفی تئاتر

آمپلی فایر یک سیستم الکترونیکی واسط قبل ‌از بلندگوها است. برای استفاده از بلندگوهای اکتیو به ‌علت بهره‌مندی از آمپلی فایر داخلی نیاز به نصب نمونه‌های خارجی ندارید، اما وقتی قرار است برای تجهیز آمفی تئاتر یا نصب تعداد زیاد بلندگوها اقدام کنید، بهره‌مندی از یک سیستم آمپلی فایر مرکزی با مشخصه‌های فنی مناسب همیشه سودمند است و به ارتقاء کیفیت صدا کمک می‌کند.

آمپلی فایر در واقع تجهیز تقویت ‌کننده صدا است که سیگنال ورودی به اسپیکرها را تقویت می‌کند. همچنین در کاهش اعوجاج و نویز تأثیرگذار است تا در کل باعث می شود که صدایی با کیفیت عالی و بدون قطع و وصل و کاملاً رسا تولید شود. آمپلی فایرها با تقویت ولتاژ، جریان و یا توان سیگنال برای بهبود کیفیت آن اقدام می‌کنند. نصب آمپلی فایر در مکان‌های بزرگ و شلوغ که همهمه افراد در آنجا زیاد است، الزامی است. در غیر این ‌صورت هرگز نمی‌توانیم صدایی کاملاً بلند و رسا را تولید کنیم.
در هنگام تجهیز آمفی تئاتر و برای خرید آمپلی فایر لازم است تا به برخی مشخصه‌های فنی از قبیل کلاس طراحی، میزان وات، تطبیق آمپلی فایر با بلندگوها، نسبت سیگنال به نویز (S/N)، هم شنوایی، حاشیه اطمینان (Head Room) و امکانات ورودی و چگونگی اتصالات آنها توجه کنید.

پیجینگ آمفی تئاتر

در تجهیز آمفی تئاتر از سیستم‌های پیجینگ نیز استفاده خواهد شد تا صدای فرد سخنران جلسه به ‌راحتی در تمامی محیط بزرگ فضای سالن توزیع شده و فرآیند پیجینگ صورت پذیرد. در واقع سیستم پیجینگ آمپلی فایر آمفی تئاتر در امتداد سیستم صوتی قرار دارد و از همان اسپیکرهای سیستم صوتی مرکزی استفاده می‌کند؛ اما در بخش پشتیبانی بلندگوها از آمپلی فایرهای تخصصی پیجینگ استفاده خواهد شد. معمولاً برای میکس کردن مناسب سیستم پیجینگ با موسیقی یا هر صدای پخش شده اصلی سالن از سیستم پابلیک آدرس استفاده می‌شود. این سیستم برای هر نوع اعلام و یا اطلاع ‌رسانی در سالن‌های بزرگ در کنار سیستم صوتی اصلی کارایی دارد.

 
پیجینگ سالن آمفی تئاتر
سیستم‌های نورپردازی آمفی تئاتر

سیستم‌های نورپردازی آمفی تئاتر

نورپردازی در سالن‌های آمفی تئاتر با هدف ایجاد جو مناسب اجرای برنامه و افزایش ارتباط میان صحنه و تماشاگران انجام می‌شود. تجهیزات آمفی تئاتر برای نورپردازی گسترده است و شامل انواع سیستم‌های نوری از نوع پشت صحنه، سقفی، زمینی، افکت‌های رنگی خواهد شد. در تجهیز آمفی تئاتر به سناریوهای مختلف از نورپردازی نیاز داریم. گاهی باید کل فضا از روشنایی کافی برخوردار باشد و در برخی مواقع مانند نمایش فیلم و یا تئاتر باید تنها بر روشنایی سن متمرکز شویم. در عین ‌حال نورپردازی تأکیدی و یا رقص نور و بهره‌مندی از افکت‌های نوری در مراسم‌های مختلف سالن‌های آمفی تئاتر الزامی هستند.

 

با استفاده مناسب از تکنیک‌های نورپردازی می‌توانیم احساسات و موضوعات مختلفی از جمله حس رمانتیک، هیجان، تاریک و روشن، تأکید را در تماشاگران ایجاد کرد. مهمترین تجهیزات آمفی تئاتر برای بهره‌مندی از سیستم نورپردازی حرفه‌ای به ‌قرار زیر هستند:

نورافکن‌های آمفی تئاتر

1) نورافکن‌ها

از نورافکن‌ها برای ایجاد جلوه‌های نوری بر روی صحنه و محیط تئاتر استفاده می‌کنند. این تجهیزات در واقع لامپ‌های قدرتمند با قابلیت تنظیم روشنایی هستند که می‌توانیم زاویه تابش نور آنها را در محیط تنظیم کنیم. با بهره‌مندی مناسب از نورافکن امکان تأثیر زیبا شناختی در محیط تئاتر وجود دارد. همچنین می‌توانیم با کنترل شدت روشنایی توجه تماشاگران را به بخش‌هایی از صحنه هدایت کرد. به هر صورت استفاده مناسب از نورافکن‌ها در تکمیل تجربه بصری و صوتی فوق‌العاده تماشاگران چشمگیر است.

 

2) چراغ‌های سقفی

چراغ‌هایی با قابلیت توزیع نور یکنواخت هستند که مناسب نصب در ارتفاع‌های بلند طراحی‌ شده‌اند و می‌توان از آنها برای تولید و توزیع نور یکنواخت و گسترده در تمام فضای سالن آمفی تئاتر استفاده کرد. حضور این چراغ‌ها در تجهیز کردن آمفی تئاتر الزامی است. چرا که می‌توان از طیف نوری لامپ‌های قدرتمند و براق آنها برای ایجاد تنوع گسترده روشنایی کامل محیط بدون ایجاد سایه استفاده کرد.

 
چراغ های سقفی آمفی تئاتر
چراغ های قابل تنظیم آمفی تئاتر

3) چراغ‌های قابل تنظیم

از جمله تجهیزات آمفی تئاتر هستند که برای ایجاد سناریوهای مختلف نورپردازی استفاده می‌شوند. شدت روشنایی و همچنین زاویه پرتاب نور و حتی رنگ‌ها در این چراغ‌ها قابل تنظیم است و به مجری نورپردازی سالن اجازه می‌دهد تا حین برگزاری مراسم‌ها از جلوه‌ها و سناریوهای مختلف نوری بهره‌مند باشند.

 

4) هالوژن‌ها

هالوژن‌ها از کلیدی‌ترین موارد تجهیز آمفی تئاتر هستند که برای ایجاد نور قوی و روشن در محیط بزرگ سالن کارایی دارند. تنها راه مناسب برای توزیع نور یکدست از سقف بلند سالن آمفی تئاتر استفاده از همین لامپ‌های هالوژنی است. چرا که ضریب روشنایی گسترده و توان نوری بسیار بالاتری از لامپ‌های معمولی دارند و مناسب نصب در سقف بلند فضاهای بزرگ هستند. استفاده از هالوژن‌ها در تنظیم و کنترل نور صحنه تأثیرگذار است. همچنین می‌توانیم با ترکیب هالوژن‌ها در کنار تجهیزات مانند فیلترها و لنزها انواع افکت‌های نوری یا جلوه‌های بصری چشمگیر را بیافرینیم.

هالوژن های سالن آمفی تئاتر

دوربین‌های مداربسته آمفی تئاتر

وقتی فضایی بزرگ را برای پذیرایی از افراد زیادی آماده کرده‌اید و قرار است تا مراسم‌های شلوغی را مدیریت کنید، به کسب اطلاعات کامل از شرایط حاکم بر محیط سالن نیاز دارید. دوربین‌های مداربسته آمفی تئاتر با این منظور نصب و راه‌اندازی می‌شوند تا در تمام مدت برگزاری مراسم، پایش کاملی از شرایط موجود در فضای سالن آمفی تئاتر داشته باشند.
در حال ‌حاضر سیستم‌های دوربین مداربسته بسیار متنوع هستند و انواع دوربین‌ها برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت یکپارچه ابداع شده ‌است. اما از هر نوع دوربین نمی‌توانیم برای پایش اطلاعات تصویری در فضای بزرگ سالن‌های آمفی تئاتر استفاده کنیم. این دوربین‌ها از مهمترین ملزومات آمفی تئاتر هستند که باید در هنگام خرید و نصب آنها به برخی از مشخصه‌های فنی از قبیل موارد زیر توجه کنید:

نوع فناوری به ‌کار رفته در طراحی دوربین
نوع شرایط نصب و کارایی محیط دوربین که باید از نوع داخلی با قابلیت پایش فضاهای تاریک باشد.
ویژگی‌های فنی دوربین از قبیل کیفیت تصویر، قابلیت Pan/tilt، توانایی شناسایی سنسورهای حرکتی و یا صوتی، کنترل از راه دور
دستگاه‌های مرتبط با دوربین از قبیل نوع دستگاه ضبط و ذخیره تصاویر مانند DVR یا NVR
چگونگی روش نصب و راه‌اندازی
روش‌های پشتیبانی

اتاق مانیتورینگ سالن آمفی تئاتر

طراحی اتاق مانیتورینگ از جمله مهمترین فضاها در تجهیز آمفی تئاتر است. این اتاق به نوعی قلب مدیریت فضاهای مختلف سالن می‌باشد و قرار است تا مرکز پایش اطلاعات تصویری از تمامی دوربین‌های مداربسته باشد. در این اتاق تعدادی مانیتور نصب است که هر کدام از آنها با یک یا چند دوربین در ارتباط هستند. اپراتورها از طریق این مانیتورها با فضای حاکم بر سالن آمفی تئاتر ارتباط می‌گیرند.
چگونگی انتخاب مانیتورها، چگونگی شبکه کردن آنها و همچنین چگونگی نصب آنها در اتاق مانیتورینگ از موضوعات کلیدی در تجهیز آمفی تئاتر است که تمام ‌و کمال در همین بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای طراحی استاندارد اتاق مانیتورینگ نیز مجموعه جامعی از دستور العمل‌های مهندسی تدوین شده ‌است.

 
اتاق مانیتورینگ سالن آمفی تئاتر
صندلی آمفی تئاتر

صندلی‌ها در سالن آمفی تئاتر

صندلی‌ها از مهمترین تجهیزات آمفی تئاتر هستند که به تعداد زیاد در سرتاسر سالن نصب خواهد شد و برای میزبانی از تعداد زیاد افراد حاضر در جلسه با موقعیت نصب ردیفی کنار هم قرار می‌گیرند. در تجهیز آمفی تئاتر به ردیف‌های پیوسته‌ای از این صندلی‌ها نیاز داریم. طراحی نقشه جای‌گذاری صندلی‌ها در مراحل ابتدای تجهیز آمفی تئاتر انجام خواهد شد و لازم است تا برای چیدمان این تعداد صندلی از مدل‌های استانداردی استفاده کنید. برای طراحی و ساخت انواع صندلی آمفی تئاتر استانداردهای متعددی تدوین شده ‌است که برخی از مهمترین ویژگی‌ها برای بهره‌مندی از آنها در سالن‌های آمفی تئاتر به ‌قرار زیر هستند:

این صندلی‌ها باید دارای مکانیزم کف تاشوی فنری باشند. همچنین در ساخت آنها از فنرهای پیچشی و یا جک‌های تأخیردار استفاده ‌شده باشد.
لازم است تا در طراحی کف این صندلی‌ها از کلاف با ورق خمکاری به حداقل ضخامت ۱۵ میلی‌متر استفاده شود.
برای رنگ‌آمیزی قطعات فلزی از رنگ‌های پودری الکترو استاتیکی استفاده‌ شده باشد.
برای طراحی بخش نشیمنگاه نیز از فوم سرد حالت‌دار استفاده ‌شده باشد.
روکش صندلی‌ها نیز باید از جنس پارچه و یا چرم نسوز باشد که مقاومت بالایی در برابر نفوذ مایعات و یا حریق داشته باشند.
صندلی‌ها باید در ردیف‌هایی با حداقل فاصله 100 سانتی‌متری از یکدیگر قرار بگیرند. با افزایش تعداد صندلی‌ها در هر ردیف فاصله میان ردیف‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

پوشش دیوار و سقف آمفی تئاتر

سقف از بخش‌های کلیدی در طراحی و تجهیز آمفی تئاتر است. در واقع این فضای بالاسری با ارتفاع بلند، محل قرارگیری ملزومات زیادی از قبیل لامپ‌ها و یا پروژکتورها و حتی اسپیکرها است. در عین ‌حال تأثیر چشمگیر در هر چه زیباتر شدن محیط کنفرانس دارد؛ اما مهمترین نکته در اجرای سقف سالن‌های آمفی تئاتر و حتی انتخاب نوع دیوارپوش ها، آکوستیک بودن آنها است.
طراحی سقف آکوستیک با رعایت الزامات مهندسی شده در توزیع صوت انجام می‌شود. معمولاً سقف فضاهای بزرگ آمفی تئاتر را به شکل موج‌دار و یا به شکل فضاهایی با عمق متغیر می‌سازند تا صدای پخش‌ شده از بلندگوها در این فضاهای عمیق گرفتار شده و دیگر منعکس نشوند. عدم انعکاس صدا باعث هر چه رساتر شدن بلندگوهای داخل سالن آمفی تئاتر خواهد شد. معمولاً برای تجهیز آمفی تئاتر از انواع سقف کاذب به شکل پنل‌های گچی استفاده می‌کنند که در سطوحی نامتوازن به شکل فضاهایی با عمق کم و زیاد طراحی می‌شوند.

 
پوشش دیوار و سقف آمفی تئاتر

مشاوره , طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر       درخواست مشاوره

ما چگونه در کنار شما هستیم؟

ما در سه حوزه اصلی در کنار شما هستیم

مشاوره و ارزیابی پروژه

گام اول در اجرای هر پروژه‌ای شناخت دقیق نیازمندی‌ها و مقتضیات کارفرما است که طی جلسات مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارزیابی همراه با نمایندگان کارفرما انجام می‌پذیرد

طراحی فاز یک و دو

در گام دوم بر اساس اطلاعات پروژه، نیازمندی‌ها، بودجه و نظرات کارفرمای محترم، طراحی‌های فاز یک و دو با دقت در تمامی جزئیات و استانداردها انجام می‌شود

ساخت و تجهیز

در گام سوم، اجرای فاز معماری و ساخت پروژه توسط تیم مجرب و متخصص آغاز و سپس نصب تجهیزات و راه اندازی با بالاترین کیفیت و ظرافت تکمیل می‌گردد

  • احمد غفاری
    همه چیز به دقت و نظم خاصی انجام شد و ما از نتیجه کار لذا بردیم. توسعه مهندسی نیکان رو پیشنهاد می‌کنم. بسیار خلاق و به کارشون مسلط و متعهد هستند
    احمد غفاری
    پارس اپتیکال
  • سعید ریاضتی
    طراحی سالن کنفرانس شاید در ابتدا ساده به نظر بیاد اما وقتی کار رو یه شرکت تخصصی و با تجربه می‌سپرید تازه متوجه پیچیدگی و جزییات زیاد کار می‌شید. نیکان انتخاب درست ما برای اجرای سالن کنفرانسمون بود
    سعید ریاضتی
    بهرو تجارت غرب
  • زهرا نصر
    ما پیش از آشنایی با نیکان سالن کنفرانس داشتیم اما انگار نداشتیم و مجبور شدیم همه چیز رو از نو طراحی و اجرا کنیم و افسوس خوردیم چرا زودتر باهاشون آشنا نشده بودیم تا گرفتار دوباره کاری نشیم
    زهرا نصر
    ایساتیس اسکان

مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر , کنفرانس و همایش

اگر به دنبال شرکتی معتبر و متعهد با رزومه درخشان برای طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر , کنفرانس و همایش خود هستید ، توسعه مهندسی نیکان در خدمات شماست
مشاوره رایگان

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

از پروژه های ما دیدن فرمایید