طراحی و تجهیز سالن همایش با نگاه مهندسی

سالن‌های همایش برای میزبانی از گردهمایی‌های بزرگ با حضور تعداد زیاد افراد کارایی دارند. در این سالن‌ها برنامه‌های متنوع اجرا شده و از اهداف نمایش یا سخنرانی و جلسات گروهی و حتی فعالیت‌های اداری، جشن‌ها استفاده می‌شود. در تمامی این برنامه‌ها به نورپردازی مناسب، کیفیت صدای خوب، راحتی حضار و نمایش تصویر ایده‌آل نیاز داریم. طراحی و تجهیز سالن همایش مجموعه اقدامات فنی و عملیاتی برای نصب و بهره‌برداری از سیستم‌ها و ملزومات چنین سالن‌هایی است.

تجهیز سالن همایش صرفاً قرار دادن سیستم‌ها و وسایل در یک سالن بزرگ نیست. بلکه فراتر از استفاده از تجهیزات، لازم است تا از دانش فنی روش نصب و بهره‌برداری از آنها در طراحی و تجهیز سالن همایش مطلع باشیم. انواع اسپیکر، آمپلی فایر، سیستم‌های پیجینگ، روش‌های نورپردازی، دوربین‌ها، متریال دیوارپوش و سقف کاذب و حتی چگونگی طراحی و جانمایی صندلی حضار تا طراحی سن و محل سخنرانی همگی از اقدامات برای تجهیز آمفی تئاتر هستند. کارشناسان گروه نیکان روش بهره‌برداری از این سالن‌ها را به مهارت استفاده از این تجهیزات با رویکرد مهندسی می‌دانند. لذا در این‌باره و چگونگی مهندسی تجهیز سالن همایش به گفتگو می‌نشینیم.

مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش

اگر به دنبال شرکتی معتبر و متعهد با رزومه درخشان برای طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش خود هستید ، توسعه مهندسی نیکان در خدمات شماست
مشاوره رایگان

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

سیستم‌ها و تجهیزات سالن همایش چه هستند؟

برای تجهیز سالن همایش در قدم نخست باید این ملزومات را بشناسید و از چگونگی استفاده آنها در چنین سالن‌های بزرگ مطلع شوید. کارشناسان گروه نیکان با تجربه سال‌ها فعالیت در زمینه طراحی و تجهیز سالن همایش این موضوع را بسیار گسترده در نظر می‌گیرند. از نگاه این گروه، تنوع ملزومات برای مجهز کردن سالن‌های همایش بسیار زیاد است. به ‌راحتی می‌توانیم فهرست بلند بالا از انواع تجهیزات و سیستم‌ها را معرفی کنیم؛ اما اصل کلیدی در کاربردی شدن این تجهیزات است. عموم تجهیزات و ملزومات کاربردی در هر سالن همایش به‌ قرار زیر هستند:

  • سیستم‌های نورپردازی
  • دوربین‌های مدار بسته
  • صندلی‌ها و ملزومات نصب آنها
  • انواع آمپلی فایر و سیستم‌های پیجینگ
  • انواع اسپیکر در مدل‌های دیواری و یا سقفی
  • متریال مناسب دیوارپوش، کف‌پوش و اجرای سقف کاذب

برای آنکه بتوانید کاملاً حرفه‌ای مراحل تجهیز سالن همایش را اجرا کنید، لازم است تا اطلاع نسبی و کاملاً فنی از این تجهیزات داشته باشید. در ادامه به معرفی ملزومات پایه در تجهیز سالن همایش می‌پردازیم.

سیستم‌های نورپردازی

کارشناسان نیکان بر این باور هستند که نورپردازی سنگ بنای تجهیز سالن همایش است. بدون روشنایی مناسب هیچ برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و هرگز نمی‌توانیم میزبان تعداد قابل ‌توجه افراد حاضر در همایش باشیم.

نورپردازی در سالن‌های همایش با هدف تولید جو مناسب برنامه‌ها و ارتباط میان صحنه و تماشاگران انجام می‌شود. برای این منظور از تنوع گسترده ملزومات مانند انواع لامپ‌های سقفی، دیواری، روشنایی‌های عمومی، تأکیدی، لامپ‌های زمینی، افکت‌های رنگی استفاده می‌کنند.

آنچه مسلم است، با هنرمندی در نورپردازی به‌ راحتی می‌توانیم احساسات و موضوعات مختلف را از صحنه تا تماشاگران منتقل کنیم. مثلاً می‌توانیم در تماشاگران احساس رمانتیک شدن، ترس، هیجان و یا شادی و سرخوشی و حتی حس جدی برنامه‌های اداری را تداعی سازیم. مهمترین و کاربردی‌ترین ملزومات جهت نورپردازی سالن‌های همایش به ‌قرار زیر است:

  • نورافکن‌ها: حضور نورافکن در طراحی و تجهیز سالن همایش الزامی است. با استفاده از این لامپ‌های قوی می‌توانیم جلوه‌های نوری گسترده‌ای را روی صحنه ایجاد کرده و با تنظیم زاویه تابش نور نوع ارتباط با صحنه را تغییر دهیم.
  • هالوژن‌ها: سقف بلند سالن‌های همایش چالش اصلی برای نورپردازی و ایجاد روشنایی عمومی است. برای این منظور باید از جانمایی لامپ‌های قدرتمند مانند هالوژن‌ها استفاده کنیم. این لامپ‌ها می‌توانند نور را در شرایطی کاملاً یکدست در کل سالن همایش توزیع نمایند.
  • چراغ‌های سقفی: برای غلبه بر ارتفاع بلند سقف سالن‌های همایش باید از تکنیک مناسب چراغ‌های سقفی استفاده کنید. در عین ‌حال برخی از این چراغ‌ها با قابلیت تنظیم روشنایی، تنظیم زاویه تابش و حتی تنوع رنگی طراحی ‌شده‌اند که در توزیع نور عمومی و حتی روشنایی تأکیدی و افکت‌های نوری تأثیرگذار هستند.
  • چراغ‌های قابل تنظیم: بخش کلیدی از روشنایی جهت تجهیز سالن همایش، بهره‌مندی حرفه‌ای از چراغ‌های قابل تنظیم است. در تمامی برنامه‌های سالن همایش به تولید افکت‌های نوری نیاز داریم. از رقص نور گرفته تا توانایی ایجاد روشنایی تأکیدی بر روی صحنه همگی با بهره‌مندی مناسب از این نوع چراغ امکان‌پذیر است. نوع، تعداد و جانمایی چراغ‌های قابل تنظیم، بخش کلیدی از روش طراحی و تجهیز سالن همایش است.

دوربین مداربسته سالن همایش

مدرن‌سازی سالن‌های همایش از ایده‌های نوین جهت طراحی و اجرای چنین فضاهایی است و نصب دوربین مداربسته یکی از سیستم‌های مدرن‌سازی است. برای پایش کامل فضای بزرگ سالن، برقراری امنیت، ثبت تصاویر، آرشیوسازی به دوربین‌های تخصصی نیاز داریم. بدون تردید چگونگی انتخاب دوربین‌ها، تعداد آنها، پیدا کردن محل مناسب نصب دوربین‌ها، تنظیم زاویه دید همگی از نکات کلیدی در مقدمات طراحی و تجهیز سالن همایش هستند. کارشناسان نیکان توصیه می‌کنند که برای نصب دوربین مداربسته در سالن همایش به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع فناوری به ‌کار رفته در طراحی دوربین را بررسی کنید.
  • روش نصب و شرایط کاربردی دوربین را بررسی کنید. برای تجهیز سالن همایش به دوربین‌هایی با قابلیت پایش محیط‌های تاریک نیاز داریم.
  • ویژگی‌های فنی دوربین را بررسی کرده و آنها را با سطح نیاز خود مطابقت دهید. کیفیت تصویر، توانایی شناسایی سنسور حرکتی، توانایی شناسایی صوت، کنترل از راه دور و قابلیت Pan/Tilt از این دست امکانات است.
  • روش‌های پشتیبانی از دوربین را بررسی کنید.

اهمیت اتاق مانیتورینگ در طراحی سالن همایش

اتاق مانیتورینگ یکی از مهمترین فضاها در طراحی سالن همایش است که جهت ارائه تصاویر دوربین‌ها و پایش تمامی آنها و در نهایت کنترل سالن استفاده می‌شود. با این تفکر اتاق مانیتورینگ تبدیل به قلب مدیریت و فعالیت‌های راهبردی سالن‌های همایش خواهد شد.

چگونگی طراحی و نصب مانیتورها در این اتاق کاملاً وابسته به تفکر شما از تجهیز سالن همایش است. روش انتخاب مانیتورها، سایز مانیتورها، جانمایی آنها، چگونگی شبکه‌سازی، سطح دسترسی همگی از نکات برای طراحی اتاق مانیتورینگ در تجهیز سالن های همایش هستند.

صندلی ها در تجهیز سالن همایش

صندلی ها در تجهیز سالن همایش

سالن‌های همایش برای میزبانی از تعداد زیاد افراد با هدف برگزاری یک گردهمایی بزرگ دایر هستند و در این سالن‌ها به نصب تعداد زیاد صندلی نیاز داریم. انتخاب، جانمایی، نصب و اجرای صندلی‌ها از مهمترین مراحل طراحی سالن همایش است. در این‌باره لازم است تا ابتدا روش جانمایی صندلی‌ها را به شکل ردیفی بررسی کنیم. دقت کنید که ردیف صندلی‌ها باید به شکل منظم و با رعایت استانداردها جهت تردد مناسب مدعوین باشند. کارشناسان نیکان جهت جانمایی مناسب صندلی‌های سالن همایش موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • صندلی‌ها باید مقاوم و ماندگار باشند. لذا توصیه می‌کنیم که از صندلی‌ها با کف کلاف شده از نوع ورق خمکاری به ضخامت ۱۵ میلی‌متر استفاده کنید.
  • صندلی‌ها باید راحت و ماندگار باشند. به شکلی که به ‌راحتی فرم بدن افراد را بپذیرند. لذا توصیه می‌شود که در نشیمنگاه صندلی‌ها از فوم سرد حالت دار استفاده شود.
  • روکش صندلی‌ها لازم است تا مانع از تعریق افراد شده و در مقابل آتش‌سوزی مقاوم باشند. استفاده از پارچه و یا چرم نسوز بهترین ایده است.
  • این صندلی‌ها باید از نوع تاشو باشند؛ اما لازم است تا در طراحی مکانیزم تاشوی آنها از جک‌های تأخیر دار استفاده شود.
  • توصیه می‌کنیم که ردیف صندلی‌ها را با حداقل فاصله 100 سانتی‌متر از یکدیگر قرار دهید؛ اما در کل برای طراحی سالن همایش از تکنیک‌های مختلف جانمایی ردیف صندلی‌ها به شکل جزیره‌ای و یا خطی استفاده می‌کنند.

سیستم صوت و تصویر سالن همایش

سیستم صوتی سالن همایش

توزیع صدای رسا و با کیفیت مناسب در تمام فضای بزرگ سالن همایش بخشی از مراحل طراحی و اجرای این سالن‌ها است. تمامی مدعوین حاضر در سالن به بهره‌مندی از صدای رسای سخنران نیاز دارند و تنها با بهره‌مندی از سیستم صوتی تخصصی سالن همایش می‌توانیم این صدا را تولید کنیم.

انتخاب و جانمایی اسپیکرها نکته کلیدی در طراحی و تجهیز سالن همایش است. قاعدتاً نمی‌توانیم به بهانه توزیع صدا باعث آزرده‌ خاطر شدن مدعوین شویم. در عین ‌حال باید از توزیع صدای یکدست در کل محیط سالن همایش برخوردار باشیم. این در حالی است که همواره صدای همهمه سالن بر تمامی فضای سالن غالب است.

برای تجهیز سالن همایش از انواع اسپیکرهای اکتیو و یا پسیو استفاده می‌کنند. اسپیکرهای اکتیو همراه با آمپلی فایر هستند و معمولاً با طراحی کوچک برای توزیع صدا در محیطی محدود کارایی دارند. در صورت استفاده از اسپیکرهای اکتیو باید از تعداد زیاد آنها در کل محیط سالن استفاده کنیم. اما گاهاً لازم است تا برای تجهیز آمفی تئاتر از اسپیکرهای پسیو استفاده کنیم که در این ‌صورت این مدل‌ها فاقد آمپلی فایر هستند. لذا به نصب سیستم‌های آمپلی فایر برای تکمیل سیستم صوتی نیاز داریم.

نکته‌هایی برای طراحی سیستم صوتی سالن همایش

در طراحی سیستم صوتی سالن همایش، کیفیت صدا اصلی کلیدی است. کارشناسان نیکان توصیه می‌کنند که در این‌باره موارد زیر را بررسی کنید:

  • کلاس طراحی تجهیزات صوتی خصوصاً آمپلی فایر را بررسی کرده و مطمئن شوید که مناسب نصب در سالن‌های بزرگ هستند.
  • مقدار وات اسپیکرها را بررسی کنید.
  • از تطبیق آمپلی فایر با بلندگوها اطمینان کسب کنید.
  • به جزئیات از قبیل نسبت سیگنال به نویز (SIN) برای نصب آمپلی فایر و کوپل شدن بلندگوها در کنار هم توجه کنید.
  • نکات فنی جهت اجرای مهندسی هم شنوایی را رعایت کنید.
  • در مراحل سیم‌کشی اسپیکرها لازم است تا نکات مهندسی را رعایت کنید تا در محیط با دوگانگی صدا روبرو نشوید.

متریال‌ها برای طراحی و اجرای سالن همایش

دیوارپوش ها، کف‌پوش و حتی طراحی سقف از مهمترین مراحل اجرایی سالن همایش است. زیبایی محیط، آکوستیک بودن، جذب صدا و مقاوم بودن همگی از الزامات در فضاسازی سالن همایش هستند. در کل انتخاب متریال کف، سقف و یا دیوار تا چگونگی اجرا از نکات کلیدی تجهیز سالن همایش است.

طراحی سقف در اولویت اجرای سالن همایش قرار دارد. بدون تردید آکوستیک بودن سقف نکته کلیدی است؛ اما در ادامه باید از تکنیک‌های جذب صدا و عدم بازگشت صدا در محیط سالن استفاده کنیم. در عین ‌حال تمامی تجهیزات نورپردازی و حتی اسپیکرها در همین سقف کاذب سالن همایش نصب می‌شوند. متخصصین گروه نیکان توصیه می‌کنند که جهت طراحی سقف سالن همایش از فضاهای متنوع هندسی به شکل موج‌دار استفاده کنید. ایجاد فضاهای عمیق صدا را گرفتار کرده و مانع از انعکاس آن خواهد شد. پنل‌های گچی از بهترین متریال‌ها جهت طراحی سقف کاذب سالن‌های همایش هستند. در عین ‌حال از تکنیک‌های متنوع مانند قطعات کامپوزیتی و یا متریال‌های چوبی و حتی پلاستیکی برای دیوارپوش سالن استفاده می‌شود. در نهایت توصیه شده ‌است که از کف‌پوش های جاذب صدا مانند موکت در طراحی کف سالن استفاده کنید.

هزینه طراحی و اجرای سالن همایش

هزینه، بحث جدی در مراحل طراحی و تمامی اقدامات اجرایی سالن همایش است. تمامی کارفرماها که به هر ترتیبی برای تجهیز هر نوع سالن همایش اقدام می‌کنند، تمامی فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه را بررسی خواهند کرد و در کل می‌خواهند بدانند که هزینه اجرای سالن همایش تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد.

کارشناسان گروه نیکان در این‌باره نظر جالبی دارند. هزینه تجهیز آمفی تئاتر کاملاً وابسته به کیفیت مهندسی طراحی چنین فضاهایی تغییر می‌کند. اگر چه خرید تجهیزات از تهیه ملزومات صوتی، تصویری، نورپردازی و حتی جانمایی صندلی‌ها و طراحی سن و فضاسازی‌ها عامل کلیدی در هزینه هستند؛ اما بحث اصلی در مهندسی اجرای سالن همایش است.

به‌ هر حال برای تجهیز سالن همایش باید ملزومات لازم را تهیه کنید؛ اما برگ برنده شما زمانی است که این پروژه را مدیریت کنید. به ترتیبی که با تنظیم درست فعالیت‌های اجرایی در امتداد هم، برنامه‌ریزی تهیه ملزومات، آشنایی با بازار، استفاده بجا از تجهیزات، تلاش برای حداقل دورریز و اجرای فازبندی پروژه در تعیین هزینه طراحی و تجهیز سالن همایش کاملاً تأثیرگذار است. لذا توصیه می‌کنیم که برای بهره‌مندی از سالن مدرن با روش اجرای مهندسی و بهره‌مندی از بهترین خدمات، مراحل طراحی تا فعالیت‌های اجرایی تجهیز این سالن‌ها را بر عهده سیستم‌های تخصصی و مهارت کارشناسی آنها بگذارید.

مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش

اگر به دنبال شرکتی معتبر و متعهد با رزومه درخشان برای طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش خود هستید ، توسعه مهندسی نیکان در خدمات شماست
مشاوره رایگان

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *