بهرهبرداری مکان از پدیدههای نوظهور در عرصه خدمات ساختمانی و شهری است که تأثیر بسزایی در توسعه و ارتقای جایگاه آن مکان دارد. ایده بهرهبرداری شامل تمامی مراحل از تبلیغات، برندینگ تا واگذاری و بازاریابی و… میشود. بهره برداری شهرک ویلایی یکی از موارد کاربردی است که برای هر چه پررنگتر شدن فضای شهری و شهرت شهرکها الزامی است.
بهره برداری شهرک ویلایی سلسله فعالیتها برای بازاریابی، فروش و واگذاری واحدهای مسکونی است. سرمایهگذارها علاقه دارند تا نام و آوازه شهرک ویلایی فراتر از منطقه در عرصه کشوری گسترده شود تا به این ترتیب از جذب انبوه سرمایهگذاری مشتریان مشتاق برخوردار شوند. در این مقاله از گروه نیکان به اصول راه اندازی شهرک ویلایی میپردازیم و از روشهای بازاریابی تا برندینگ شهرک ویلایی صحبت خواهیم کرد.
مشاوره رایگان طراحی و تجهیز سالن کنفرانس و همایش
چرا به تکنیکهای بهره برداری شهرک ویلایی نیاز داریم؟
روش فروش واحدها و جذب سرمایهگذار برای شهرکهای ویلایی به کلی با ساختارهای متداول شهری متفاوت است. در عین حال عموم مشتریان نهایی واحدهای شهرک قطعاً در منطقه ساکن نیستند؛ بلکه باید آنها را از سطح فرامنطقهای جذب کنیم.
هدف از ساخت شهرک ویلایی چیست؟ قاعدتاً این شهرکها در مناطق خوش آبوهوا با پتانسیل گردشگری دایر میشوند تا مکانی برای استراحت، تفریح و ایام مسافرت صاحبان خود باشند. به این ترتیب برای بازاریابی شهرک ویلایی باید در تفکر فرامنطقهای جستجو کنیم.
برای هر چه بهتر دیده شدن شهرک، شهرت و برندینگ و محبوبیت بیشتر به تکنیکهای بهره برداری شهرک ویلایی نیاز دارید. از طرفی لازم است تا پروسه مناسبی جهت بازدید مشتریان، روشهای واگذاری واحدها و در نهایت تکمیل ساختار شهری ایجاد کنید. راه اندازی شهرک ویلایی مجموعه فعالیتها بر پایه بازاریابی و برندینگ است که در نهایت منجر به محبوبیت شهرک شده و در افزایش ارزش املاک و کسب سود بیشتر نزد سرمایهگذارها تأثیرگذار است.
طرح توجیهی شهرک ویلایی و خرید و فروش ویلا شهرکی مورد نظر شماست؟
خدمات بهرهبرداری شهرک شامل چه موضوعاتی است؟
در بهره برداری شهرک ویلایی چه میگذرد؟ اصولاً قرار است تا برای چه فعالیتهایی جهت شناخته شدن شهرک اقدام کنیم؟ آنچه مسلم است، هرگز نمیتوانیم و یا نمیخواهیم که شهرک ویلایی خود را بیسروصدا افتتاح کنیم. به هر حال قبل از افتتاح شهرک ویلایی به پروسهای هدفمند از تبلیغات، بازاریابی، برندینگ و… نیاز دارید. به این ترتیب برنامههای افتتاح شهرک ویلایی در سایه بازاریابی هدفمند هر چه بهتر دیده میشود که قطعاً در ارزش آفرینی واحدهای ویلایی شهرک تأثیرگذار است. خدمات کلی در بهره برداری شهرک ویلایی به قرار زیر هستند:
- تحقیقات بازار با هدف توسعه و ایجاد طرح جامع برندینگ شهرک ویلایی
- برنامههای مشاورهای جهت راهاندازی، چگونگی برگزاری افتتاح و استراتژی بهره برداری شهرک ویلایی
- تدوین استراتژی جهت واگذاری واحدهای مسکونی و یا زمین در قالب کارگزاری های فروش و یا لیزینگ
- تدوین استراتژی جهت رونق بخشی و تداوم برندینگ و هر چه شناختهتر شدن شهرک پس از افتتاح
- مدیریت کلی پروسه بهرهبرداری
- هر نوع خدمات اجرایی و مشاورهای
مدیریت بهرهبرداری شهرک ویلایی چیست؟
مدیریت بهرهبرداری، اولین فاکتور کلیدی جهت شناخته شدن و موفقیت اقتصادی شهرکهای ویلایی است. به طور کلی برای موفقیت در پروژه شهرکهای ویلایی به شهرت همراه با اعتبار و برندینگ نیاز داریم. قاعدتاً انتظار نداریم که شهرکها در گمنامی و یا بدنامی تجربه موفقی از فروش واحدهای ویلایی داشته باشند. اهمیت مدیریت بهره برداری شهرک ویلایی در همین نکته کلیدی است.
مدیریت بهرهبرداری شهرکهای ویلایی با هدف اجرای استراتژیها انجام میشود. استراتژی جهت تبلیغات، بازاریابی و حتی برندینگ بر روی کاغذ ساده است؛ اما اهمیت ماجرا در چگونگی طی شدن پروسه اجرایی آن است. چگونگی بازاریابی، چگونگی شناسایی بازارهای هدف، چگونگی تبلیغات و در نهایت چگونگی طی شدن پروسه برندینگ در بحث مدیریت بهرهبرداری مطرح هستند. با استفاده از مدیریت حرفهای به راحتی میتوانیم جریان مناسبی از شهرت و خوشنامی را برای شهرک فراهم کرده و از خیل مشتریان مشتاق بهرهمند شویم.
برنامههای جامع مدیریت بهرهبرداری شهرک چیست؟
داشتن استراتژی، برگ برنده در پروسه طولانی راه اندازی شهرک ویلایی است. دقت کنید که ما با یک پروسه طولانی از زنجیره فعالیتها روبرو هستیم که باید به ترتیب در امتداد هم اجرا شوند. به عنوان مثال هرگز نمیتوانیم برنامههای برندینگ را قبل از تحقیقات بازاریابی و اجرای تبلیغات آغاز کنیم. در عین حال لازم است تا با مطالعه مقدماتی مشتریان هدف سرمایهگذاری در شهرکهای ویلایی را شناسایی کنیم. برنامههای جامع مدیریت بهره برداری شهرک ویلایی برای این منظور تدوین میشوند که به قرار زیر هستند:
- مطالعات اولیه و تدوین نقشه راه با توجه به بازار هدف و رقابت با دیگر شهرکهای منطقه
- بررسی تمامی زیرساختهای عمرانی شهرک و اطلاع از تمامی قابلیتها، مزایا و ویژگیهای قابل توجه شهرک
- بررسی برنامه زمانبندی و نحوه واگذاری واحدهای مسکونی شهرک ویلایی
- تدوین استراتژی برای تبلیغات و مدیریت تبلیغات خلاق و هدفمند
- آغاز پروسه برندینگ تا زمان افتتاح شهرک ویلایی و تداوم برندینگ تا پس از راهاندازی شهرک
اهمیت برندینگ در بهره برداری شهرک ویلایی
شهرکهای ویلایی با یکدیگر رقابت میکنند و قطعاً شهرکی جدید باید پا در این عرصه تنگاتنگ داشته باشد. جریان خرید و فروش ملک در شهرکهای ویلایی دائماً در حال انجام است و حتی برای پس از افتتاح شهرک این پروسه ادامه دارد. شهرکها به اعتبار و خوشنامی نیاز دارند تا همچنان در کانون رقابت باقی مانده و جریان خرید و فروش ملک در آنها پویا باشد. در عین حال برای آغاز پروسه بهره برداری شهرک ویلایی به شهرت و خوشنامی نیاز داریم. اتفاقی که در سایه برندینگ شهرک ادامه پیدا میکند.
برندینگ، برگ برنده فروش سریع با قیمت مناسب واحدهای مسکونی در شهرکهای ویلایی است. با تکیه بر تکنیکهای برندینگ میتوانیم نام و آوازه شهرک را تا ابعاد فرامنطقهای و حتی کشور و ابعاد بینالمللی توسعه دهیم. به این ترتیب از خیل سرمایهگذارهایی برخوردار هستیم که تنها با تکیه بر شهرت و خوشنامی شهرک، برای حضور در آنجا ابراز علاقه میکنند. اهمیت برندینگ در بهره برداری شهرک ویلایی به قرار زیر است:
- ایجاد هویت و شخصیت سازی شهرک
- ایجاد تصویر ذهنی در مخاطبین
- تقویت حس وفاداری در نزد سرمایهگذارها و بازدیدکنندگان
- جذب و ترغیب سرمایهگذارهای فرامنطقهای و حتی بینالمللی
- شناسایی شهرک در منطقه و رقابت با دیگر شهرکها
- معرفی شهرک به عنوان مکانی مناسب برای تفریح، استراحت و گردشگری
در برندینگ شهرک چه اهدافی را دنبال میکنند؟
بهرهبرداری بدون برندینگ معنایی ندارد؛ اما این برندینگ چگونه انجام شده و به چه چیزهایی متمرکز است؟ اصولاً برندینگ برای شناخته شدن شهرک در سطح فرامنطقهای و حتی شهرت منطقهای است. لذا باید بر روی قابلیتها، توانمندیها و مزایای شهرک متمرکز شود.
توجه به امکانات تفریحی و گردشگری اولین نکته در برندینگ شهرک ویلایی است. مثلاً میتوانیم بر قابلیتهای ساحلی، جنگلی و یا هر نوع مزیت طبیعی و گردشگری شهرک سرمایهگذاری کنیم. از طرفی میتوانیم به زیرساختهای شهرک توجه کرده و این مکان را به عنوان پروژهای با فرصت سرمایهگذاری عالی به مخاطبان معرفی نماییم. در کل هدف ما از برندینگ هر چه شناخته شدن شهرک در راستای ویژگیها و قابلیتهای آن است تا در مراحل بهرهبرداری فرصت مناسب جذب و واگذاری واحدهای مسکونی با رونق بهتر و ارزشگذاری بالاتری انجام شود.
مهندسی فروش شهرک ویلایی در مراحل بهرهبرداری
فروش واحدهای ویلایی بخشی از پروسه بهرهبرداری شهرک است. این مرحله در امتداد پروسه تبلیغات، بازاریابی و برندینگ قرار دارد و باید از تمامی پتانسیلها برای فروش بهتر و بیشتر و در مدت زمان کوتاهتر واحدهای ویلایی شهرک اقدام کند. موضوعی که در کل با عنوان مهندسی فروش شهرک معرفی میشود.
مهندسی فروش از مراحل کلیدی پروسه طولانی بهره برداری شهرک ویلایی است که باید در راستای اهداف بازاریابی و مراحل آغاز مسکونی سازی شهرک قرار بگیرد. در این مرحله به تیم قدرتمندی از افراد متخصص در معرفی و فروش واحدهای مسکونی ویلایی نیاز دارید. در مراحل اجرای مهندسی فروش، انجام فعالیتهای زیر الزامی است:
- برگزاری جلسات با اعضای تیم و تدوین استراتژی برای بازاریابی و فروش بهتر واحدها
- تدوین و طراحی بروشورها و بنرهای تبلیغی و یا تهیه بروشورهای راهنما جهت معرفی هر چه بهتر پروژه شهرک ویلایی
- برنامهریزی جهت تدارک حملونقل مناسب مشتریان، سرمایهگذارها و مهندسین و…
- تهیه لباس مناسب و منظم پرسنل فروش و بهرهبرداری حین معرفی پروژه و واحدهای ویلایی به مشتریان
- برنامهریزی جهت برگزاری جلسات با سرمایهگذارها و تدوین هر نوع هماهنگی جهت بازاریابی و ارائه گزارش کار
- بررسی گزارشها از جریان بازاریابی و نتایج سیستمهای فروش شهرک
- برگزاری جلسات انگیزشی نزد پرسنل بهرهبرداری جهت معرفی و فروش بهتر واحدهای ویلایی
- تدوین برنامه جامع چگونگی معرفی واحدها به دفاتر املاک سطح شهرهای منطقه و فرامنطقه
توصیههایی برای بهره برداری شهرک ویلایی
بهره برداری شهرک ویلایی یک پروژه تمام عیار است و موفقیت در آن به داشتن استراتژی کامل وابسته است. بدون داشتن استراتژی نمیتوانیم واحدهای ویلایی را به درستی معرفی کرده و سرمایهگذارهای مناسب و مشتریان مشتاق را جذب کنیم. برای هر چه موفق بودن پروژه راه اندازی شهرک ویلایی اقدامات زیر را توصیه میکنیم:
- راهاندازی یک سایت اختصاصی شهرک جهت معرفی قابلیتها و ارائه و نمایش واحدها
- ایجاد صفحات لندینگ مناسب در سایت اختصاصی شهرک جهت دسترسی مناسب به اطلاعاتی از قبیل ایمیل، شماره تلفن و…
- راهاندازی خبرنامه برای معرفی برنامههای جدید شهرک
- تولید محتواهای جذاب ویدیویی از امکانات، ویژگیها، مزایا و قابلیتهای شهرک اعم از خدمات شهری، گردشگری و یا زیباییهای طبیعی و…
- تلاش برای معرفی پروژه به سرمایهگذاران بازار مسکن
- تدوین استراتژی جهت تبلیغ شهرک در شبکههای اجتماعی از قبیل اینستاگرام، واتساپ و…
- استراتژی هدفمند تبلیغات محیطی
- تهیه و انتشار رپورتاژهای خبری
- برنامهریزی جهت حضور در کنفرانسها، نمایشگاهها با هدف معرفی و بازاریابی شهرک
- راهاندازی کانون ساکنین شهرک
در کنار تمامی این برنامهها لازم است تا طرح کلی مراحل واگذاری واحدهای ویلایی شهرک را تدوین کنید. این مرحله با تدوین یک برنامه جامع از افتتاحیه شهرک آغاز شده که به پروسه مراحل واگذاری واحدها در مسیر قانونی آن میانجامد. برای مشاوره در هر مرحله از بهره برداری شهرک ویلایی و یا اجرای پروسه راهاندازی و تدوین استراتژی فروش واحدها میتوانید از خدمات گروه توسعه مهندسی نیکان استفاده کنید.