چکیده

راه اندازی بیمارستان سلسله فعالیت‌هایی است که ساختمان احداث شده را با اهداف فضاهای درمانی مدیریت می‌کند. همچنین برای معرفی کامل در شرایطی برندینگ شده نیاز به اقداماتی برنامه‌ریزی‌ شده داریم. در یک نگاه کلی اگر چه برای طراحی یک بیمارستان، ساختمان‌های نوین را می‌سازند؛ اما در قدم نهایی باید بتوانیم محیط اجرایی این ساختمان را به فضایی استاندارد برای بهره‌مندی از یک بیمارستان کامل برسانیم. برای این منظور به برنامه جامع راه اندازی بیمارستان نیاز داریم.
راه اندازی بیمارستان بدون تردید یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اما قبل‌ از آغاز به کار باید این فضا را مطابق با استانداردهای لازم و قوانین و مقررات سازمان‌های درمانی تجهیز کنیم. پروسه جذب نیرو، آموزش پرسنل، فرآیند سازی‌ها و حتی جانمایی فضاها، تدارک ملزومات، تعریف روند کار درمانی همگی از جریانات کلیدی در آغاز به کار فضاهای بیمارستانی هستند. بخش بزرگی از این اقدامات در خلال راه اندازی بیمارستان انجام می‌شود. برای این منظور می‌توانید از خدمات تخصصی گروه مهندسی نیکان، مجری حرفه‌ای راه اندازی فضاهای اداری و خدماتی استفاده کنید.

اهمیت راه اندازی بیمارستان در چیست؟

بیمارستان اگر چه مرکز درمانی است؛ اما در جایگاهی بالاتر یک نهاد اقتصادی است که برای دستیابی به اهداف خود نیاز به جذب توده مردم دارد. بیمارستان‌ها زمانی موفق هستند که در نزد مردم شناخته‌ شده باشند. قطعاً بدون داشتن برنامه مشخص مارکتینگ و یا بدون بهره‌مندی از استراتژی برندینگ، راه اندازی مجهزترین و بزرگترین بیمارستان‌ها نیز به ریسک اقتصادی پرهزینه تبدیل می‌شوند.
شاید این ریسک اقتصادی در آغاز کار بیمارستان‌های دولتی به چشم نیاید. اما ماجرا در بهره‌برداری بیمارستان‌های خصوصی کاملاً متفاوت است. بیمارستانی که در کانون توجه مردم قرار نمی‌گیرد، قطعاً مورد استقبال برای پذیرش بیماران نیز قرار ندارد. چنین بیمارستانی با وجود تمام امکانات نمی‌تواند انتظارات اقتصادی بهره‌برداران و سهامداران را تأمین نماید.
اهمیت راه اندازی بیمارستان برای هر چه دیده‌تر شدن آن است. در شهرها، بیمارستان‌های قدیمی سال‌ها است که دیده می‌شوند و شهرت خودشان را دارند. یک بیمارستان جدید باید در دامنه رقابتی ناپیدا با دیگر بیمارستان‌های هم‌تراز خود دیده شود. برای شهرت و اعتبار یک بیمارستان به برندینگ نیاز داریم. البته پیاده‌سازی برندینگ از خلال برنامه‌های راه اندازی بیمارستان عبور می‌کند.

اهداف راه اندازی بیمارستان چیست؟

راه اندازی بیمارستان برای آغاز به کار حرفه‌ای فضاهای درمانی طراحی‌ شده است. افتتاح بیمارستان یا درمانگاه یکی از مراحل کلیدی در این پروسه آغازین است. اما ماجرا می‌تواند خیلی فراتر از برگزاری برنامه افتتاحی ساده باشد.
راه اندازی بیمارستان، سلسله کارهایی است که برای تدوین استراتژی‌های کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت جذب بیمار تدوین شده ‌است. در این فعالیت‌ها قرار است برای برندینگ بیمارستان تلاش کنیم و سعی کنیم که بتوانیم قبل ‌از آغاز به کار رسمی بیمارستان آنجا را به ‌خوبی برای مردم منطقه، شهر و حتی دیگر شهرها معرفی نماییم.
جذب مستمر بیمار، هدایت مناسب بیمار در فضاهای بیمارستانی، طراحی فضاهای کاربردی، بهره‌مندی از خدمات مناسب درمانی، رعایت مقررات طراحی فضاهای درمانی و در کل آغاز به کار حرفه‌ای فضاهای بیمارستانی از جمله اهداف کلیدی و مقدماتی راه اندازی درمانگاه و یا بیمارستان است.

برای راه اندازی بیمارستان به چه چیزهایی نیاز دارید؟

افتتاح بیمارستان در یک نگاه ماجرای ساده‌ای است. اصولاً قرار است مقامات محلی و یا کشوری در کنار توده‌ی مردم و مسئولین بیمارستانی حاضر شوند تا روبانی قیچی شده و بیمارستانی افتتاح شود. اما اصل ماجرا خیلی گسترده‌تر از این دورهمی مسئولین است. چرا که پس ‌از قیچی شدن روبان و افتتاح بیمارستان باید برای پذیرش بیماران و انجام پروسه‌های کامل درمانی در روند حرفه‌ای اقدام کنیم.
راه اندازی بیمارستان مجموعه فعالیت‌ها برای آماده‌سازی محیط بیمارستانی قبل‌ از افتتاح بیمارستان است. در عین ‌حال باید به موازات آماده‌سازی اقدام به برندینگ کرده و سعی در معرفی این بیمارستان جدید در نزد مردم نماییم. قطعاً مهم‌ترین نیاز برای راه اندازی بیمارستان، بهره‌مندی از یک پیمانکار حرفه‌ای است.
پیمانکار خبره باید مهارت مشاوره در زمینه برندینگ و مارکتینگ حوزه درمان را داشته باشد. اصول برندینگ و مارکتینگ حوزه درمان کاملاً متفاوت از دیگر حوزه‌های اقتصادی است. در این برندسازی قرار است نام بیمارستان را به‌ عنوان یک نهاد تخصصی حوزه درمان معرفی کنیم. از طرفی باید از تکنیک‌های جذب بیمار و روش‌های درآمدزایی فضاهای درمانی بهره‌مند شویم. اگر چه برای جذب بیمار تکنیک‌های متنوع استفاده می‌شود؛ اما قطعاً بخش مهمی از آن حین افتتاح بیمارستان صورت می‌گیرد. یک افتتاح خوب باعث برجسته شدن و بهتر دیده شدن بیمارستان می‌شود. این شهرت مقدماتی کافی است تا از این ‌به ‌بعد خیلی‌ها به ‌دنبال بهره‌مندی از خدمات درمانی این بیمارستان جدید باشند. برای انجام سلسله فعالیت‌ها راه اندازی درمانگاه و یا بیمارستان می‌توانید از خدمات تخصصی گروه مهندسی نیکان استفاده کنید.

راه اندازی بیمارستانکلینیکدرمانگاه

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
راه اندازی بیمارستان

مجموعه فعالیت‌ها در راه اندازی بیمارستان

هر بیمارستان در اصل یک نهاد خدمات درمانی است. مجموعه‌ها مانند کلینیک‌ها و یا درمانگاه‌ها نیز چنین کارکردی دارند. اما در ساختار سازمانی بسیار کوچکتری طراحی می‌شوند. ولی بیمارستان یک مؤسسه پزشکی تمام ‌عیار است که چارت سازمانی بزرگ و کاملی دارد. قاعدتاً در راه اندازی بیمارستان باید برای پیاده‌سازی این ساختار سازمان محور برنامه‌ریزی کنیم.
برای راه اندازی بیمارستان مقررات و ضوابط ویژه‌ای وجود دارد. این مقررات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده‌ است. هر نوع راه اندازی بیمارستان باید طبق چارچوب این مقررات انجام پذیرد. از طرفی برای راه اندازی کلینیک و حتی راه اندازی درمانگاه نیز تابع مقررات مستقل هستیم. برای آغاز به کار و در یک کلام راه اندازی بیمارستان چند گام اساسی وجود دارد که به قرار زیر هستند:

مؤلفه‌های تأثیرگذار در راه اندازی بیمارستان

اگر چه برای راه اندازی بیمارستان اهداف کم‌وبیش یکسانی تدوین شده ‌است و قرار است تا با برندینگ‌سازی بهترین شرایط را برای پذیرش و جذب بیماران فراهم کنیم و همچنین از بهترین الگوی اداری و درمانی برای پذیرش و ترخیص بیماران بهره‌مند شویم؛ اما در نهایت روش راه اندازی هر فضای بیمارستانی با فضاهای مشابه متفاوت است. مؤلفه‌های متعددی در این‌باره تأثیرگذار هستند. از قبیل:

  • محل تأسیس بیمارستان
  • ابعاد بیمارستان
  • تخصصی بودن بیمارستان
  • امکانات و قابلیت‌های فنی بیمارستان
  • دسترسی به بیمارستان

تمامی این مؤلفه‌ها از نکات کلیدی هستند که باید در پروسه حرفه‌ای راه اندازی درمانگاه و یا نهادهای بزرگ بیمارستانی مورد توجه قرار بگیرند.

هزینه راه اندازی بیمارستان چقدر است؟

هزینه راه اندازی بیمارستان کاملاً وابسته به ابعاد بیمارستان و فعالیت‌های تخصصی آن دارد. گاهی قرار است بیمارستان را در سطح یک شهر برندینگ کنیم. اما گاهی برای برندسازی در سطح کشوری و حتی فراتر از آن در سطح بین‌المللی اقدام می‌کنیم. در این ‌صورت هزینه، جریانِ کاملاً متغیری دارد.
هزینه‌ها برای راه اندازی تا افتتاح بیمارستان متنوع هستند. بهره‌مندی از ملزومات مصرفی، استهلاک تجهیزات در زمان بهره‌برداری، فضاسازی‌ها، تکمیل فضاهای بیمارستانی، برنامه آموزش پرسنل، طراحی چارت اداری، طراحی چارت درمانی، پروسه مارکتینگ از جمله مقوله‌های کلیدی در هزینه راه اندازی بیمارستان هستند.
هزینه راه اندازی بیمارستان ممکن است به‌ عنوان یک هزینه اضافی برای آغاز به کار بیمارستان و یا دیگر فضاهای درمانی معرفی شود. قاعدتاً می‌توانیم بدون طی شدن پروسه برندینگ و یا مارکتینگ نیز بیمارستان را راه اندازی کنیم. اما قطعاً اهداف راه اندازی بازگشت سرمایه و حتی فراتر از آن را تضمین می‌کند. زیرا برنامه حرفه‌ای راه اندازی بر پایه‌ی تأثیر دائمی و ماندگار در نگاه توده مردم است.
بیمارستان‌ها برای آنکه پایگاه‌های اقتصادی کارآمدی باشند، به مراجعه پیوسته بیماران نیاز دارند. اما بیماران تنها به سراغ بیمارستان‌هایی می‌روند که آنها را می‌شناسند و نسبت ‌به خدمات درمانی آنها احساس اطمینان دارند. تنها با حضور مفید برندینگ و مارکتینگ در برنامه‌های راه اندازی بیمارستانی است که می‌توانیم چنین حس اطمینانی را خلق کرده و در آغاز کار بیمارستان تحولی بزرگ را ایجاد کنیم.

راه اندازی درمانگاهکلینیکبیمارستان

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

97 87 77 88 – 021
راه اندازی کلینیک

فضاسازی در راه اندازی بیمارستان

فضاسازی از مهمترین بخش‌ها در راه اندازی بیمارستان است. حتی در فضاهای درمانی کوچکتر مانند راه اندازی کلینیک و راه اندازی درمانگاه نیز باید توجه جدی به این مقوله شود. قاعدتاً ساختمان نوساز با هدف خدمات درمانی طراحی ‌شده است. اما معمولاً در قدم نهایی اقدام هدفمند در مورد فضاسازی‌ها صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که بهره‌مندی مفید از فضاها و جانمایی کاربردها و خدمات از ملزومات کلیدی در طراحی و راه اندازی بیمارستان است.

فضاهای بمراکز درمانی

  • اورژانس و پذیرش
  • جراحی‌های سرپایی
  • تشخیصی و درمانی
  • مدیریت، کنترل (حراست) و فضاهای اداری
  • سرویس‌های عمومی مانند غذاخوری، شست‌وشو و اتاق استریل
  • تحقیقی و آموزشی
  • خدمات عمومی از قبیل داروخانه و ویزیت عمومی مراجعین
  • بخش‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی

تمامی این فضاها باید در محیط بیمارستانی پیش ‌بینی ‌شده باشند. اما این فضاها باید در جای مناسب و به اندازه‌ی کافی و با رعایت تمامی الزامات قانونی تجهیز شوند. در غیر این‌ صورت نمی‌توانیم انتظارات نهادهای قانون‌گذار سازمان‌های مربوطه مانند سازمان بهداشت و آموزش درمانی را تأمین نماییم. در خلال عملیات‌های راه اندازی بیمارستان برای جانمایی مناسب تمامی این فضاها برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین سعی می‌شود تا الگوی درستی از چگونگی ارتباط میان فضاها، گردش کار اداری و روند درمانی محیط بیمارستانی تدوین شده تا در نهایت همه‌چیز برای معرفی و آغاز به کار حرفه‌ای یک فضای بیمارستانی آماده باشد.

مدیریت نیروی کار در راه اندازی بیمارستان

آماده‌سازی کامل بیمارستان برای پذیرش بیماران و طی شدن پروسه درمان هدف نهایی سلسله فعالیت‌های راه اندازی بیمارستان است. بخش مهمی از کار مراحل برندینگ و پیاده‌سازی اصولی مارکتینگ بر مبنای روش‌های درمانی است. اما بخشی از کار نیز آماده‌سازی محیط بیمارستان است و برای این منظور نیاز به پرسنل ماهر و کارآموزیده داریم. جانمایی پرسنل، تشریح وظایف، کسب آموزش‌های لازم در چگونگی انجام چارت اداری و یا خدمات درمانی بیمارستان و در کل اجرای مراحل پذیرش تا ترخیص بیماران توسط پرسنل نیز از دیگر اهداف اجرایی راه اندازی بیمارستان است.

پرسنل بیمارستان

  • بخش پذیرش و بایگانی اسناد پزشکی
  • بخش پرستاری و کمک پرستاری
  • کادر اداری و نظارتی از قبیل انجام امور مالی، روابط عمومی و کارپردازی
  • بخش حراست و امنیت
  • نیروهای خط خدماتی از قبیل کلیه کارهای نظافتی، استریل، لاندری، حمل‌ونقل
  • مسئولان فنی از قبیل خدمات پزشکی و پیراپزشکی، سرپرستی بخش‌های بستری و فوریت‌های پزشکی، کنترل و مراقبت وضعیت بهداشت، رسیدگی به شکایات و پاسخ‌گویی، نظارت بر گردآوری اطلاعات و آمار

تمامی این پرسنل باید به‌ جای مناسب در محیط اداری قرار گرفته و هر کدام در حیطه وظایفی تعریف ‌شده مسئولیت‌هایی را انجام دهند. مسئولیت‌هایی که در کل محیط بیمارستان و خدمات درمانی آن را تشکیل می‌دهد. برای راه اندازی بیمارستان به حضور مفید و هدفمند تمامی پرسنل آموزش دیده نیاز داریم.

راه اندازی درمانگاه

اصول مارکتینگ بیمارستان تازه راه اندازی شده

برای تأسیس هر بیمارستان تازه‌ تأسیس به آینده و سودآوری آن توجه می‌شود. به ‌هر حال هر محیط بیمارستانی یک نهاد اقتصادی است که باید قابلیت‌های درآمدزا ای نیز داشته باشد. به ‌همین دلیل برنامه جامع برندینگ و مارکتینگ بیمارستان قبل ‌از آغاز به کار و در خلال برنامه‌های افتتاح بیمارستان انجام می‌شود. آنچه مسلم است، پیام برند بیمارستانی تمامی گام‌های مختلف راه اندازی آن را در بر می‌گیرد. برندینگ می‌تواند تمامی فعالیت‌های ساخت، جذب نیرو و آموزش را با یکدیگر همسو سازد.
در امتداد برندینگ سلسله فعالیت‌های مارکتینگ بیمارستان قرار دارد. در برنامه‌های مارکتینگ اهداف کلی مانند پرو موشن و در نهایت جذب بیمار برای بیمارستان انجام خواهد شد. برای برندینگ و مارکتینگ بیمارستان باید سمت‌وسوی معین و هدف‌گذاری دقیق صورت بگیرد. بسته به اینکه در بیمارستان چه اهدافی دنبال می‌شود و قرار است بیمارستان در چه زمینه‌های تخصصی فعالیت کند، می‌توانیم برنامه‌های مارکتینگ را تدوین کنیم. حتی در راه اندازی کلینیک نیز برنامه مارکتینگ براساس فعالیت‌های تخصصی تدوین می‌شود. مثلاً وقتی برای راه اندازی کلینیک پوست و مو فعالیت می‌کنید، باید برنامه‌های مارکتینگ براساس تخصص آن نهاد درمانی و خدماتی که در این مثال انجام کارهای پوست و مو است، انجام پذیرد.

نقش فضای مجازی در برنامه‌های مارکتینگ بیمارستانی

برای طی شدن مراحل راه اندازی بیمارستان به کلیاتی از برنامه‌های جامع مارکتینگ نیاز داریم. در نظر داشته باشید که هر محیط درمانی شامل دو بخش کلی تشخیصی و درمانی می‌شود. لذا در تدوین برنامه‌های مارکتینگ باید برای این دو پروسه برنامه‌های جداگانه را تدوین کنیم. بهره‌مندی از پتانسیل فضای مجازی در تکمیل سلسله عملیات‌های مارکتینگ بسیار تأثیرگذار است.بازاریابی بیمارستان با بازاریابی دیگر نهادهای اقتصادی متفاوت است. در بازاریابی بیمارستان باید به ‌دنبال جذب مقدماتی بیماران باشیم. با تمرکز در بخش‌های تشخیصی و در امتداد آن بخش‌های درمانی و انجام سلسله فعالیت‌های برندینگ و مارکتینگ و بهره‌برداری از فضای مجازی و حتی تبلیغات محیطی می‌توانیم برای جذب مقدماتی بیماران اقدام کنیم. در ادامه قادر هستیم تا دیگر بخش‌های پزشکی و خدمات درمانی بیمارستانی را برای مراجعان حضوری فضاهای بیمارستانی معرفی نماییم. این استراتژی یکی از بهترین روش‌های جذب و معرفی بیمارستان‌های تازه ‌تأسیس است.

نتیجه‌گیری راه اندازی بیمارستان و مراحل اجرا

تأسیس بیمارستان خصوصی و حتی راه اندازی درمانگاه و کلینیک می‌تواند رؤیای هر متخصص و فعالان حوزه سلامت و مراقبت‌های درمانی باشد. اما به ‌هر حال تأسیس بیمارستان یک پروسه پیچیده از سلسله کارهای کاملاً تخصصی است که نیاز به مهارت‌های فنی و تخصصی بالایی دارد. در نهایت برای موفقیت باید توانایی معرفی مفید بیمارستان را داشته باشید. برای این کار به برنامه‌ریزی دقیق و واضح از سلسله کارها در راه اندازی بیمارستان و کلینیک نیاز دارید. لازم است تا در این باره از خدمات تخصصی پیمانکار حرفه ای با تجربه فعالیت در راه اندازی و مارکتینگ فضاهای درمانی استفاده کنید. گروه توسعه مهندسی نیکان با نگاه تخصصی راه اندازی فضاهای درمانی فعالیت می کند. برای هر نوع آغاز به کار و افتتاح بیمارستان تا راه اندازی کلینیک و درمانگاه می توانید از خدمات گروه توسعه مهندسی گروه نیکان بهرمند شوید.