چکیده
با شیوع ویروس کرونا مدیریت بحران مناسب می تواند یک کسب و کار را از ورطه سقوط و نیستی نجات دهد. در بحران ویروس کرونا مانند هر بحران دیگر حتماً فرصتی نیز وجود دارد. استفاده از این فرصت هاست که کسب و کار را به یک وضعیت نرمال جدید در دوران پسا کرونا سوق می دهد.
مدیریت بحران کسب و کار با شیوع ویروس کرونا
ویروس کرونا یک ویروس جدید و جهانی است که می تواند ماه ها ما را در خانه نگه داشته ، روابط ما با دولت ، با دنیای خارج و حتی یکدیگر تغییر دهد. برخی از این تغییرات می توانند طی ماه ها و سالهای آینده برای ما ایجاد نگرانی کنند. یک بحران در این مقیاس می تواند جامعه را به طرز چشمگیری، به سوی بهتر یا بدتر شدن تغییر دهد.
شیوع و شروع بحران ویروس کرونا یک تاثیر دومینویی بر اقتصاد و کل جهان داشته است. یعنی از دسامبر 2019 که اولین موارد ویروس کرونا در چین گزارش شد ، این دومینو شروع به حرکت کرده و در حال تغییر بسیاری از موارد است که در زندگی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر دارند.
بلافاصله پس از انتشار ویروس کرونا ، در بحران ویروس کرونا و قطعاً در دوران پسا کرونا این تغییرات در حوزه های اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی و علوم سلامت ، تکنولوژی و سبک زندگی به صورت چشمگیر و قابل توجهی دیده شده و خواهند شد. اقداماتی که در این بین ما برای نجات خود ، خانواده و یا کسب و کارمان انجام می دهیم ، مدیریت بحران است.
مدیریت بحران در کوتاه مدت ، قرنطینه – گذر از مسایل مالی و اقتصادی – حفظ سلامتی و کنار آمدن با برخی کمبودها است. اما در میان مدت ، مدیریت بحران گذر از رکود اقتصادی – تورم و افزایش هزینه ها – جلوگیری از افزایش بدهی ها – کنار آمدن با از بین رفتن یا کم رنگ شدن برخی مشاغل و تغییرات اساسی در انجام برخی شغل ها خواهد بود.
تغییرات کسب و کارها هم آغاز شده است. به عنوان مثال یک برند پوشاک به عنوان یک خرده فروش ، فروش نمی کند. تولیدی هایی که برای این برند به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار می کنند نیز سفارش جدیدی نخواهند داشت. کارخانه تولید پارچه نیز فروش نخواهد داشت. کارخانه تولید نخ نیز اگر تولید کند ، خریداری نخواهد داشت. پنبه تولید شده نیز خریداری نداشته و از کشاورز خریداری هم نمی شود.
در این بین شرکت های واسط و خدماتی مانند حمل کننده ها و خدمات لجستیک نیز کار نخواهند کرد. رسانه هایی که با تبلیغات برندها سرپا بودند ، مراکز خریدی که با حضور پر رنگ آنها پاخور داشتند ، کم فروغ خواهند شد.
در شرایط فعلی انتخاب کسب و کارها و برندها انتخاب بین بد ، بدتر و بدترین خواهد بود.
اما در دوران پسا کرونا و اعلام وضعیت نرمال ، مردم به بازار برخواهند گشت. همه در خانه آشپزخانه دارند اما به این معنی نیست که همیشه دوست دارند آشپزی کنند. گاهی دلشان می خواهد در فضای بیرون از خانه و در یک کافه یا رستوران با دکوراسیون زیبا یا در فضای باز دل انگیز ، آشپزی متفاوتی را تجربه کنند یا همه در خانه صفحه نمایش دارند اما این صفحه تصویر با فضای سینما و یک پرده عریض قابل مقایسه نیست.
نرمال آینده را شکل دهید
اما صاحبان برندهای خرده فروشی ، مالکان مجتمع های تجاری ، مدیران سالن های سینما و تئاتر ، بهره برداران مراکز سرگرمی و خرید اگر می خواهند در بازار باقی بمانند نیاز دارند برای حفاظت از سرمایه ها و حمایت از نیروی انسانی شاغل در مجموعه خود با ملاحظات میان مدت و بلند مدت هرچه زودتر وضعیت نرمال پسا کرونا را برای مخاطبین و مشتریان خود ترسیم کنند.
از آینده به امروز حرکت کنیم. جهان را از درون به بیرون خلق کنیم. نقاط قوت خود را بشناسیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماییم.
5 راهکار مدیریت بحران ویروس کرونا برای کسب و کارها
مشاوره رایگان
همکاری با یک تیم حرفه ای طراحی و ساخت ویلا با سابقه کار زیاد و درخشان شما را در رسیدن به رویایتان یاری می کند.
لطفاً جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص طراحی و ساخت ویلا با شماره 97 87 77 88 – 021 بگیرید.
نتیجهگیری
می توان با مدیریت و رعایت اصول از این آب گلالود ماهی گرفت و به قول جمله همیشگی تهدیدها رو به فرصت تبدیل کرد.
توسعه مهندسی نیکان خدمات حرفه ای مشاوره و مدیریت راه اندازی و بهره برداری مراکز خرید و سرگرمی ، مجتمع های تجاری و مجموعه های فرهنگی و هنری ارائه می دهد.
ثبت ديدگاه